Tisdagsdrink; Hanky-Panky

Gin-drinkarna står som spön i backen på den här bloggen. Jag vet inte vad som hände. När fan blir gammal blir han religös brukar det heta, kanske är det därför jag blivit något av en gin-entusiast det senaste året?

Å andra sidan är det inte bara jag; det poppar upp små gin-producenter och de stora märkena utökar sina sortiment. Gin-revival helt enkelt.

En annan sprit som jag har fördomar emot är Fernet-Branca. Bismak av östermalms-slyngel som är svår att dölja. Det finns en flaska i mitt hem, öppnad men knappt rörd. Den har stått  och dammat långt bak i kökskåpet fram tills nu. Ett köp  inspirerat av Lars Noréns dagböcker. Den anekdoten struntar vi i.

Men plötsligt händer det….

Var med vänner på en bar(gissa vilken) och en i sällskapet ville ha en gindrink. Bartendern föreslog en ”Hanky-Panky”; gin,söt vermouth och ett stänk Fernet. Jag kände igen namnet på drinken ifrån ”Savoy Cocktailbook”. En bok jag sällan blandar enligt  p.g.a den är i alfabetisk ordning och jag föredrar åtminstone ett index som är innehållsbaserat. Nå väl, tillbaka till historien.

Ett stänk Fernet? Det ska jag väl klara av tänkte jag. En rejäl dos söt vermouth ska väl tämja den lömska likören. Hem och blanda.
IMG_0469Jo då. Det här gick bra. Riktigt bra faktiskt. Tanqueray,Punt e mes och Fernet. Jag körde kryddigt hela vägen så att de respektive ingredienserna hade en chans ”att höras”.

”Savoy cocktailbook” säger att man ska skaka men jag rörde. Naughty naughty. När jag träffade Fröken A häromdagen så tipsade hon om bloggen Savoy Stomp; en amerikansk bloggare som för några år sedan rörde&skakade sig igenom SCB. Noterade att även han valt att röra.

Hanky-Panky; ger 1 drink

3 cl gin

3 cl söt vermouth

1/2 barsked Ferneet-Branca

till servering;

kylt glas

apelsin-zest

1. Rör gin,vermouth och Fernet i ett isfyllt rörglas.

2. Sila ner i kylt glas. Twista apelsinskal över drinken för att frigöra oljorna. Sen ska den lilla zesten ner i glaset.

3. Servera!

Några ord om glaset är väl på sin plats. Detta är ett bodega-glas ifrån Granit. Det har ingen fot. Ett ”riktigt” cocktailglas har en fot. Problemet är att eran favoritbloggare(eller snarare jag) har en väldigt liten frys. Som dessutom ockuperas av mat! Både ingredienser och färdiga matlådor som jag tar med mig är jag beger mig till helvetets käftar jobbet varje dag. Alltså blir det kompromiss; små glas som passar i frysboxen.

Om det är någon av mina vänner som vill ha en skvätt Fernet för att testa hemma så säg till. Även om det blir ett par Hanky-Panky så kommer den där flaskan inte ta slut på länge. Har lagt till den här gamla Madonna låten på min ”cocktaillista”. Namnet stämmer om än inte texten.

-Suss

2 reaktioner på “Tisdagsdrink; Hanky-Panky

Kommentera

