Grötmyndig…

grötmyndig; uppblåst och överlägsen (enligt Bonniers svenska ordbok.)

Det är lustigt att två ord med positiv klang(gröt=god frukost och myndig=med rätt att ta ansvar för sitt eget liv) bildar ett pejorativ. Anledningen att jag tar upp det är för att utfärda ett varningens ord: vi kan i denna blogg,om jag känner oss rätt, anta ett ganska uppbåst tonläge. Ta inte det på allvar*. Det är ett försök att vara roliga och det är nog bara vi själva som uppskattar det. Vi tror inte på exakta recept,snarare metod och inspiration. Vi äter gärna ute eller hemgjort ifrån grunden,men det finns även snabbmat och halvfabrikat med i bilden. Det ska erkännas att jag(Suss) är väldigt snobbig med vissa saker men det är mitt val. Alla gör sina egna val.

Detta för oss osökt in på gröt: En utmärkt frukostval(eller middag de dagar då det blivit väldigt sen lunch) som går fort att göra,även fast jag väljer att göra den på det krångliga sättet(vilket i ärlighetens namn fortfarande tar mindre än 5 min i faktisk tillagningstid).

1 port havregrynsgröt:

1 dl havregryn

1 dl Mjölk+1 dl Vatten

en nypa salt

1. blanda mjölken och vatttnet. Lägg i havregrynen. Låt stå ett par minuter: ladda kaffebryggare,kela med ditt husdjur eller vad du nu gör på morgonen.

2. Tillsätt salt. Sätt på plattan,vänta tills det bubblar och börja sedan röra.

3. Rör de tre minuter det tar tills gröten blir klar.

4. Servera med mjölk och vad du nu gillar till det. Själv tar jag gärna lingonsylt eller svartvinbärssylt.

*utom när jag hävdar att snabbkaffe,vodka-redbull och jägermeister är dryckernas ”axis of evil”. Jag menar det.

Kommentera

