Storpotäten

I mitt(Suss) kylskåp hittar man ofta kall kokt potatis. Det är mycket användbart; dels är den lätt att variera,dels är den väldigt lätt att dosera. Vissa råvaror kan vara svårt att köpa och tillaga när man lagar middag till en person men så är inte fallet här. Potatisar säljs styckvis och har lång hållbarhet.

Jag gillar potatissallad men då jag är laktosintolerant är köpe-sallad icke för mig oavsett hur fin delikatsessbutiken är. Alltså gör jag min egen,vilket inte är svårt. Dessutom får jag den då som jag vill ha den. Jag gillar en lättare potatissallad. Ingen majonäs för mig. Sen finns det dessutom en idé om att potatissallad ska ”stå till sig”. Det behövs egentligen inte mer än 30 min.

Alltså: Ett par kokta kalla potatisar, cirka 1 dl laktosfri créme fraiche (ingen light för mig men det är som man vill),1 knapp matsked dijonsenap och lite färska kryddor typ persilja och dill. Mynta är jättegott om man ska äta det till lamm. Ta bort senapen och tillsätt vitlök och basilika för en italiensk touch. Jag har även vänt ner kokta gröna linser för att göra den väldigt matig och mättande vid flera tillfällen. Kan vara bra om man äter den till kallskuret.

Smaklig måltid och trevlig helg!

I

Kommentera

