Tisdagsdrink: The Bee’s knees

Det har samlats honung i mitt(Suss) skafferi: jag har köpt själv,fått av Mor(som fått av grannen på landet) och en burk kom via Storebror som fått den i en delikatesskorg. Vad göra?

Honung i cocktails är gott men men  man ska vara aktsam. På icke-namngiven bar beställde jag under vintern  en cocktail med honung(och tequila vill jag minnas):det verkade bra på drinklistan men när den serverades blev det uppenbart att någon inte tänkt igenom den riktigt. Den iskalla drinken gjorde att honungen bara låg i botten på glaset,stenhård. Den tillförde ingenting.Vilket är synd: honung tillför sötma men också smak*.

The bee’s knees är en cocktail med anor(tydligen): i ”The Ritz-a biography of a hotel” av Stephen Watts som publicerades 1963 nämns den tillsammans med  drinkar som Whiz bang,Monkey gland,Gin and sin samt Pink lady såsom drinkar man drack under tjugo-och trettiotalet.

Det här är receptet jag använder mig av: ingredienserna är alltid samma i de recept jag hittat men kvantiteterna skiftar. Lite efter egen smak alltså.

1.Gör honungslag. Detta recept ger 2 dl(drygt) men man kan dubbla kvantiterna om man ska ha fest eller så. Den är användbara i andra drinkar också. Den håller ett par månader i kylen. Egentligen ska det nog vara citron men lime funkar också i just lagen.

1,5 dl honung

0,5 dl vatten

2 msk citron el. limejuice

0,5 tsk citron el. limeskal

1. Koka upp samtlig ingredienser på medelvärme,under omrörning. Alla saker som innhåller mycket socker/sötma har en tendens att koka över eller brännas vid så var försiktig.

2. Sänk värmen. Låt det sjuda ett par minuter till det reducerat med ca 1/3. Var aktsam på att det inte skummar för mycket.

3. Ta det ifrån plattan och låt svalna. Häll upp på flaska och förvara i kylen.

The Bee’s knees

4 cl gin

2,5 cl honungslag

1,5 cl färskpressad citronjuice

Mät upp och häll ingredienserna i en shaker fyll med is. Skaka ordentligt(fuska inte-lite till). Häll upp. Drick med måtta. Skål!

Nu ska jag och katterna se på Montalbano.

*Det här är inte bara min ”sweet tooth” som talar. På en kompis fest gjorde jag flera sådan här och alla var nöjda. Ljunghonung säger jag bara,ljunghonung.

Kommentera

