Det blev bara pannkaka av alltihop…

Det blev inget bloggat i helgen, utav någon av oss. Jag(Suss) skyller på en förkylning som behövde kvävas i lindan samt sociala åtaganden.

Jag hade planerat flera inlägg men det blev inget. Fick dock lite feedback av vänner som läst bloggen: ni ska ha tack! Det ni sagt ska jag ha i åtanke i mitt fortsatta skrivande.

När man sammanfattar förkylningen och det sociala utsvävningarna blev dagens måltid bitvis lätta att räkna ut: soppa och pannkaka.

Soppan gjorde jag på rester i kylen: fräs på lite lite purjolök,några morötter,ett par spenatblad som låg och vissnade samt lite bönor. På med kryddor,mjölk och vatten. Låt det sedan koka. Smaka av. Mixa med stavmixern. Jag hoppas den var god(mina smaklökar är lite bedövade av alla halstabletter) men att den var varm och len gjorde mycket för mitt sinnestillstånd.

Pannkakor gör man lätt i små mängder:

smeten ger 4-5 pannkakor i normalstor panna.

1 dryg dl vetemjöl

1 knivsudd bakpulver

3 dl mjölk

1 ägg

smör el. dylikt att steka i.

1. Rör ner bakpulvret i mjölet. Häll sedan ner mjölken i mjölet samtidigt som du vispar. Tillsätt ägget sist. Om man vill kan man separera gulan och vitan innan. Isåfall vispar man vitan för sig innan man vänder ner den i smeten.

2. Värm pannan. Tillsätt fett att steka i . Använd 2 tsk fett + ca 1 dl smet per lagg.

3. Ät med sylt,mos eller ännu hellre strösocker och lite färskpressad citron. Om man inte orkar äta alla på en gång blir det utmärkt helgfrukost, passar bra att frysa in eller faktiskt att äta som mellanmål. Jag äter hellre 2 pannkakor  vid 3-tiden på eftermiddagen än nån bulle.

Kommentera

