..gör en old-fashioned

Det är Tisdag. Det är dags för en drink. Idag på riktigt. Jag(Suss) firar att arbetarna i huset bredvid slutat arbeta för dagen. Det lågfrekventa buller som jag haft i öronen hela dan har gett mig huvudvärk. Ja,jag försökte gå hemifrån en stund men ibland måste man spendera sin lediga dag hemma för att hinna göra saker. Jag tycker att det är ohyfsat att de inte meddelar att detta ska ske eftersom det påverkar alla i huset bredvid när de byter ut samtliga fönster: leveranser på gården,skräp som flyger och som sagt oljud. Men  detta är inte mitt eget privata ”ring P1″(men kanske?) så jag går raskt vidare.

Min old-fashioned är ohemul. Man kan dock inte göra den odrickbar(fast när den är välgjord är  det fantastiskt). Detsamma gäller en av mina favoritdrink: en Manhattan. En endast gång har någon lyckats förstöra den helt.

In min old-fshioned är det inte sockerbit utan kardemummasockerlag. Jag gjorde den på lika delar strösocker och vatten(1,5 dl av varje),samt 2 msk kardemummakärnor, som fick reducera med ca en tredjedel på meelvärme på spisen. En bra sockerlag att piffa till drinkar med: kardemumma passar bra till min bourbon men även till min Tanqueray gin.

Jag har även reducerat boubon-mängden från det recept jag har i en gammal drinkbok: jag pallar inte 9 cl bourbon helt enkelt.

1 drink:

5 cl bourbon (jag har Bulleit)

1-2 tsk kardemummasockerlag

2 stänk angostura bitter*

4-5 isbitar

1 bit citronskal

ev. en apelsinskiva

ev. ett cocktailbär

Old-fashioned är en drink man rör.  Det serveras helst i ett old-fashioned glas men ett vanligt dricksglas går bra.

Blanda först angosturan och sockerlagen i glaset. Tillsätt is och häll sedan bourbon över. Rör energiskt. Vrid citronskalet över drinken och gnid även insidan av glaset. Lägg sedan ned det i glaset. Tillsätt ev. apelsinskivan och/eller cocktailbäret.

Drick med måtta!

*Bitter är inte något man är,det är något man har i sin drink. Just Angostura aromatic bitter är den kanske mest kända. I och med den cocktail-revival vi sett så har även bitters-floran utökats. På Nobis häromkvällen drack jag en jättegod drink med tequila,agavesuryp samt maskros och tistelbitter(dandelion&burdock). Som den toka jag är har jag några egna expriment på gång långt bak i skafferiet.

Kommentera

