..gör te,lemoncurd och scones

FYI:scones har ingenting med Skåne att göraMan brukar ha en skiva citron i teet. Fast i de flest fall smakar det faktiskt bättre med en limeskiva. Speciellt i earl grey-te.

Jag hittar inte mitt recept på lemoncurd,eller snarare grapefruktcurd som innehåller citroner. Jag fäller inga tårar förvisso. Jag tyckte aldrig att den var god: jag gillar inte grapefrukt;med undantaget som ingrediens i en Hemingway daquiri.

Men scones hörni,det är grejer. Det här receptet ger 4 små scones eller 2 stora. Om man gör stora får man uttöka baktiden till 15 min. Det räcker alltså till 2 personer eller 1 person i två dagar. Man får rosta dem eller värma dem lite i ugnen den andra dagen. Då brukar det vara en bra idé att pensla dem med vatten innan för att motverka torrhet.

2,5 dl vetemjöl

rågad tsk bakpulver

nypa salt

20 gr smör

0,75 dl mjölk

ugnen på 175 grader

1.Blanda de torra ingredienserna

2. Tillsätt de ”blöta”: antingen i matberedare eller för hand. Arbeta tills degen håller ihop samt är smidig. Den ska inte smula sig.

3. Baka ut sconsen,lägg bakplåtspappersklädd* plåt. In ugnen i tio(10) minuter.

4. Ät med smör och marmelad

Eftersom det inte blir något curd recept: Hemingway daquiri

50 ml ljus rom

5 ml maraschino

5 ml sockerlag

saften av 2 limefrukter

saften av en halv grapefrukt

Blanda alla ingredienserna i en isfylld shaker. Skaka som om hyran skulle betalas. Häll upp i ett glas. Drick med måtta!

*kom ihåg det här ordet när det är dags för alfapet.

Kommentera

