..gör en Aviation

Det här är en klassisk cocktail som fått ett rejält uppsving i Stockholm de senaste 2 åren. Jag drack den först på Lydmar,sen hamnade den på alla drinklistor under förra året. Hur den görs varierar lite.

Den innehåller ”egentligen” en viollikör”crème de Violette” som är svår att få tag på: vissa bartenders skippar den och gör typ en gin sour med ett par stänk av Maraschino(vilket tydligen är receptet i Savoys-cocktailbok)*. Jag har druckit den med just tydlig violsmak på en del ställen -och jag gillar det. Min inre tant går omfamnar den parfymiga blommigheten. Så här gör jag.

1. Förberedelse: Gör en sockerlag på 1 dl vitt strösocker och 1 dl vatten. Låt sjuda i kastrull till det reducerat med en tredjedel. Tillsätt  ca 2 teskedar violessens, som införskaffas förslagsvis på ”Stockholms aeter och essensfabrik”. Häll på burk och låt det svalna. Tillsätt sedan körsbär. Du kan ta cocktailbär eller vanliga körsbär som finns  i butik nu (men kolla att de är oskadade och skölj noga). Låt dra ett par dagar. Man kan även köpa körsbär i violsockerlag på nätet.

2. Nu kommer vi till själva drinken:

5 cl gin

2 cl citronjuice

1 cl maraschino (likör med körsbärssmak. Beställningsvara på Systembolaget)

1 drinksked med violsockerlag

Häll ingredienserna i en isfylld shaker. Skaka som du spelade maracas i ett mariachiband. Häll upp i ett glas. Tillsätt körsbär. Drick med måtta.

 

* Jag baserar detta på hörsägen och internet(samma sak). Just den cocktailboken har jag inte och jag kommer nog inte skaffa den heller.

Kommentera

