..ät veganskt!

När jag och min vännina K. åt lunch på den underbara veganrestaurangen Lao Wai (efter att ha pratat om att göra det i cirka 3 år) pratade vi om just ”att vara vegan”. Hon är vegetarian.Jag äter lever och blodpudding utan att ha ångest(även fast det blir en hel del vegetariskt också eftersom det är gott). K. läser just nu Jonathan Saffron Foers bok ”Att äta djur”. Tydligen en plågsam läsning*.

I vilket fall så grunnade jag vidare på det vi diskuterat (det kan bli svårt socialt,näringsaspekten osv.) och landade i beslutet att leva veganskt en vecka för att prova på. En av drivkrafterna bakom den här bloggen är ändå att vidga sina gastronomiska vyer. Detta är en ypperlig utmaning. Igår och idag har jag gjort research. Imorgon rensar jag kylen på allt animaliskt. Sen säger jag som Lasse Berghagen: Fuck it,nu kör vi!

*Dock inte lika plågsam som som behandlingen av en del djur innan de hamnar på våra tallrikar.

Kommentera

