Dag 4:Sötsug&Matlådor

Jag tror att min middag igår var vegansk: jag frågade flera gånger om ingredienserna. Jag hamnade nämligen på Ramen Ki-mama på Birger Jarlsgatan (alldeles efter korsningen Birger Jarlsgatan och Odengatan). Jag har inte varit där på länge men ville minnas den som en riktigt bra asiatisk resturang. Flera goda köttbaserade rätter på menyn och just asiatiska resturanger brukar kunna erbjuda vegetariskt. Det blev tofu-& gräslöksgyoza med ris och sallad.

Jag hade varit på teater på elverket på Linnégatan när matklockan ringde. Att hitta ett veganskt alternativ på stan är inte lätt men det var fint väder och jag hade inget emot en promenad.

Efter middagen knatade jag vidare mt St Eriksplan och botaniserade i hyllorna på Cajsa Warg. Bingo!

Ett av mina vegan-relaterade problem är mitt sötsug. Jag vill ha saltlakrits lite när som helst, och gärna annat sött däremellan. På Cajsa Warg hittade jag två saker som kommer att ätas i veckan förutom mörk choklad. Dels kanderad ingefära: så gott! Varför tänkte jag inte på det på en gång? Den andra saken är de fantastiska spanska sockrad kexen med anis-smak. Hur goda som helst till kaffe….

Sen blev det till att göra matlådor inför kommande vecka: att vara vegan är lätt när man bara är hemma och äter men nu är det arbete igen. Då gäller det att vara förberedd.

Det här ger en stor omgång curry: räcker till 4-6 portioner beroende på vad man äter till och hur hungrig man är.

Currypudret:

2 tsk kummin

2 tsk koranderfrön

2 tsk fänkålsfrön

5 hela kryddnejlikor

1 tsk kardemumma kärnor (eller 7 gröna kapslar)

Rosta kryddorna i en torr panna  på medium värme tills de börjat ”knastra”. Ta dem då åt sidan så de får svalna lite. Mal dem sedan till ett grovkorningt puder i mortel.

Curryn:

Medan kryddorna svalnar passa på att förbereda:

olja

1 gul lök, tunnt skivad

1 liten röd chili, finhackad

2 klyftor vitlök,finhackade

2 kanelstänger

6-8 potatisar, skalade och skurna i centimeterstora bitar.

1 burk hela skalade tomater (stick ner en sax  och klipp runt lite för att dela dem. Ett gammalt Jamie Oliver-trick)

1 burk kikärtor, utan spad: sköljda och avrunna

125 gr färsk spenat (el. tinad frusen bladspenat(hela blad annars ser det oaptitligt ut))

1. Häll en 2 msk olja i botten på en gryta som kommer rymma alla ingredienser. Tillsätt lök och puder samt vitlök,chili och kanelstänger. Låt dem ”svettas” en stund på medium värme-tills löken blivit mjuk och blank.

2. Tillsätt potatisen. Blanda ordetligt och låt den bli genomvarm ca 5 min. Tillsätt  även 1-2 nypor salt.

3. Tillsätt tomaterna och en burk vatten. Sätt på locket och låt koka i 20 min.

4. Kolla att potatisen är klar. Vänd sedan ner kikärtorna och spenaten. Blanda runt ordentligt. Låt det bli genomvarmt.

5. Servera med ris, naan och mango chutney. Bra mättnad och kikärtor+vete för fullvärdiga proteiner.

Kryddkombinationen är en rekommendation. Alla har sina egna preferenser. Ingefära,koriander,mer chili whatever works! Byt gärna ut en del av potatisen mot sötpotatis.

Winter is coming. Det är lika bra att ladda kryddhyllan* och passa på att vara kreativ med matlagningen.

-SG

*Ledsen att tjata men ”aeter och essence fabriken” på Wallingatan 4 i Stockholm är en stället att ladda kryddhyllan på.

Kommentera

