Den finländska fylleristens fiskgratäng

Ibland händer det att man träffar på en starkt
alkoholpåverkad person från vårt östra grannland. Det finns lite olika
strategier för att hantera detta. Jag anser att man kommer långt med den
vänliga nicka-och-håll-med-strategin. När det hände för ett tag sedan lyckades
jag nicka och hålla med så mycket att vi blev inbjudna på mat. Medan M nojjade
över knivarna i köket konstaterade jag att just den här finlänska
alkoholentusiasten tillhörde skaran som verkligen kan laga mat. Några dagar
senare bestämde jag mig för att återskapa hans fiskgratäng.

Köp spättafilér, ungefär 2 st per person/portion. Den här
gången gjorde jag två portioner.

Skala fyra potatisar och dela i klyftor, koka i lätt saltat
vatten i ca 10 minuter, de ska inte vara genomkokta.

Till såsen smältes en klick smör och sedan pudrar jag över
ungefär 1 msk vetemjöl. Vispa ner 3 dl matlagningsgrädde, 1 dl vitt vin (jag är
dock inte helt säker på att min finländske vän slösade bort sin vino gredos på
maten men jag pytsade glatt i min ekologiska chardonnay från Sicilien), ca 1 dl
grönskaksbujong och låt koka upp. Puttra i ca fem minuter, rör i 2 tsk skånsk
senap och puttra i ytterligarare fem minuter. Smaka av med salt och vitpeppar,
dra ifrån värmen och rör ner en rejäl bunt hackad dill.

I en smord form lägger du fiskfileérna, jag gillar att rulla
ihop dem till söta små rullar. Häll på potatisklyftorna och fördela dem jämt
över formen. Häll över gratängsåsen och gratinera i ugnen på ca 170 grader i 25
minuter. Kolla med en kniv (av valfri storlek) att fisken är genomkokt.

Jag avnjöt min med kokta gröna bönor och tomater. Och ett
glas vin.

Kommentera

