I get oolong without you very well*…

Jag önskar att jag kunde tillbringa den här morgonen med att dricka te,läsa FT weekend och slappa med katterna till soft jazz.

Men icke: det blir kaffe i pappmugg och Adele i hörlurarna i ett försök att vakna.

För den som har tid rekommenderar jag den här artikeln i New York Times T-magazine. Den kom för ett bra tag sen och jag har haft den som bokmärke men lyckades inte läsa den förräns häromdan. Den fick mig att sakna Paris något enormt.

http://tmagazine.blogs.nytimes.com/2011/08/25/lumiere-all-the-tea-in-paris/?ref=style

Jag minns mina egna besök på de olika Ladurée runt om i Paris och känslan av att ha deras gröna påsen i handen. En av de bästa presenterna att få eller ge var verkligen en ask macarons. Jag minns också en tid innan Kusmi tea fanns överallt. Min vän Fröken A. ledde mig till en fabriksbutik på en liten innergård i Paris. Underbart. Jag är inte snobbig och sörjer inte att de inte längre är en hemlighet för få utvalda. Tvärtom: jag är glad för deras skull. Det jag sörjer är att någonstans på vägen slutade de göra min favorit Kusmi-blandning”Traktir”.

Den fick mig också att tänka på tedrickande i Stockholm. Inte så konstigt kanske nu när det lider mot höst.

Vart köper man bra te i Stockholm?

Mina favoriter inkluderar

In the mood for tea på Norrtullsgatan 9,nära Odenplan,som har ett stort utbud kinesiska teer av hög kvalité. Jag har köpt jättefint oolong te där samt ett jasmin-te som var underbart. Jasminte kanske inte är för alla men jag gillar det-om det är bra kvalité. Annars blir det bara jolmigt.

För mer prosaiska teer för vardagsbruk förlitar jag mig faktiskt på NK:s kaffe-och tehandel. Deras earl grey utbud är riktigt bra. Jag gillar Old english earl grey samt Russian earl grey.

Sist men inte minst Chaikana på svartmansgatan 32, i Gamla stan, som har ett fint eget utbud(min bror är förtjust i deras Smokey earl grey) samt teer ifrån Mariage Frères som gör ett av mina favoritteer ”Un thé sur le Nil”. Ett underbart grönt te.

Sen är frågan vad man ska äta till: Macarons är väldigt gott och har blivit inte bara trendigt utan en permanent del av sötsaksutbudet numera. De bästa finns på Le petit France på Johan Ericssonsgatan. De har dessutom återförsäljare på bl.a. NK:s matavdelning(fråga i ostdisken). Fast när jag hamnar på Le petit France blir det något annat för mig: laktosintolerant eller inte- jag ska ha mig en pain au raisin.

 Den här veckan har jag bara köpt med mig te och kakor hem. Faktum är att nu är det så fullt i teburkarna i köket att jag ger mig själv köpstopp tills allt är uppdrucket.

Vart man dricker bra afternoon tea? Det bör jag ta undersöka framöver.

-SG

*det är en Chet Baker-referens. Jag och katterna är överens på den punkten: Han var en riktig jazzkatt.

Kommentera

