Koreanskt i kvadrat

Jag antar att det här inlägget egentligen borde ligga under fliken ”vi testar”. Som en tribut till vår trognaste läsare,som följer oss i sitt RSS-flöde, låter jag den dock ligga här.

Eftersom jag köpte falukorv i förra veckan så passade jag på att laga en av rätterna ur  ”Koreansk mat:kimchi,bulgogi och bibimbap” av Byung-Hi och Byung-Soon Lim.

Falukimchi chige (kimchigryta med falukorv)

Jag (typ) halverade mängden ingredienser: detta ger 2 portioner

100 gr falukorv

3 dl kimchi

matolja till stekning

4 dl vatten

0,5 dl grovt hackad purjolök

150 gr extra hård tofu

0,5 msk sesamolja

Skiva falukorven i halvmånar. Skär kimchin i mindre bitar. Bryn korven(den ska få stekyta),tillsätt sedan kimchin och stek ytterligare ett par minuter. Häll i 4 dl vatten i grytan,låt koka upp. Sänk värmen och låt sjuda i 15 minuter. Lägg i purjon och den tärnade tofun. Låt puttra i 10 minuter till. Smaka av med sesamolja.

Sen står det i receptet,och det här är viktigt, servera med en skål ris vid sidan. Det ultimata sättet att äta den här är att äta/sörpla buljongen som blir med en sked och sen äta de fasta ingredienserna med riset. Jag gjorde misstaget att äta allt ur samma skål första dagen: det blev vattningt. Den smakade bättre andra dagen. Kanske för att jag åt den på rätt sätt,kanske för att det är en av de rättena som smakar bättre dagen efter (lasagne,soppor,vissa grytor).

Av tofun som blev över från förpackningen så blev det panerad tofu(sid 25 i boken ). I boken föreslår de panerad tofu som en förätt. Jag åt en rejäl portion tillsammans med edamamebönor,kimchi och ris till middag. Jag borde ätit mer grönsaker för att det skulle bli en välbalanserad måltid men så kan det gå när man är hungrig.

Panerad tofu:( 1 person)

100 gr tofu

1 dl vetemjöl

1 ägg(uppvispat)

matolja till stekning

Skiva tofun centimetertjockt. Torka av bitarna med hushållspapper. Strö på lite salt. Vänd bitarna först i mjölet, sedan i ägget. Stek i matolja tills de är gyllene (på medelvärme).

Det blir ägg över när man gör en liten portion. När tofun är klar häller men ner äggresten i pannan och rör fort med stekspaden. Det blir en liten äggröra som man sen hackar och blandar ner i riset tillsammans med lite vårlök.

-SG

Kommentera

