Varm choklad

Elementärt min käre Watson. I det här vädret behövs det både varmt och sött.

Jag var inne på varm choklad redan häromdagen när jag skrev att det var ett bra sätt att utnyttja överbliven kokosmjölk. Det faktum att jag försöker dra ner på mitt kaffedrickande* och att det varit uruselt väder har bidragit till flera koppar senaste tiden. Jag blev inte förvånad när FT weekend hade en stor artikel om det i helgen. Vi är synkad jag,FT och de franska chokladmästarna.

Det finns flera varianter: Samtliga recept ger dryck för 1 person

1. Mäktig och mörk choklad:

Smält 25 gr mörk choklad(70%) med 2 tsk socker och 0,5 dl mjölk i en kastrull, medan du värmer/vispar 2 dl mjölk och en knivsudd vaniljsocker i en annan kastrull. Sen gör man som en latte: den mörka chokladsmeten i botten och på med den fluffiga mjölken.

2. Klassisk varm choklad:

0,5 msk strösocker+0,5 kakao blandas med 3 msk vatten. Värm upp under uppvärmning. På med 2 dl mjölk. Låt det bli varmt. Ha på en skvätt rom(eller cointreau). Vispad grädde är valfritt(jag gillar det inte).

3. Kokos-choklad:

Gör som ovan men byt ut 1 dl vanlig mjölk mot kokosmjölk. Det brukar bli lagom proportioner.

En kan man förstås laborera med smaksättning: ett stänk kanel,lite kardemumma, apelsinzest mm. Det finns en kopp för alla.

-SG

*Därav det myckna teköpandet.

Kommentera

