You can kål me Al(lätare)

Jag fick savojkål i min ekolåda. Somliga straffar Gud på en gång verkar det som. Jag grubblade över denna ingrediens ett tag innan jag drog en rövare: Jag gjorde kålpudding på savojkål. What doesn’t kål you makes you stronger eller nåt.

Det gick faktiskt jättebra. Jag har alltid tänkt att savojkål är närmare salladskål än vitkål inom kålfamiljen men det spelar  i vilket fall som helst ingen roll.

Det här receptet blir jättemycket mat. Vanligtvis äts det med potatis och lingonsylt. Jag brukar vara lat och äta lite extra pudding och sen bara en bit bröd till. En klick mango chutney är också gott.

 Suss Kålpudding på savojkål( vilket man kan göra även på vitkål eller spetskål)

Ugnen på 225 grader(sen 150 gr)

1 kålhuvud,de yttersta bladen borttagna; resten fint strimlad

500 gr köttfärs

5 dl oatly havregrädde (eller motsvarande)

2 buljongtärningar

2 strimlade gula lökar

salt,peppar

fett för stekning

1. I en stekpanna på mediumvärme stek köttfärsen. I en stor gryta (mer än 5 L) så bryn löken. När löken är lite brynt: ta ur den och blanda den med köttfärsen. Salta och peppra och smula över 2 buljongtärningar.

2. Använd nu den stora grytan till att lätt bryna kålen. Framförallt måste den släppa ifrån sig en del vätska samt tappa volym vilket den gör när den blir varm. Jag brukar börja med hälften som får svettas lite. När jag märker att det börjar bli mindre i grytan så lägger jag på mer, tills allt är i grytan och har blivit genomvarmt.

3. Ta ur kålen ur grytan och börja sen om med att varva köttfärsblandning och kål i grytan(igen) tills allt är i.Häll på grädden. Vätska ska inte dränka kålen/köttfärsen utan det ska vara ett par tre centimeter under det översta lagret.(I’m I making sense?)

4. Sätt in i ugnen. Låt den stå 1,5 timme. Kasta ett getöga på den då och då. Efter en timme kan du dra ner temperaturen till 150 gr. Blir det för brynt på toppen så sätt på aluminiumfolie ovanpå.

Under tiden kan du

-Färgkoordinera din bokhylla

 

 

 

 

 

-Titta på Landet Brunsås

– Få krupp på Ryanairs hemsida innan du inser att det är skrivare det är fel på (skulle aldrig hända mig!!)

-Fundera på hur många läppstift som får följa med på semester.

Sen är det ätklart. Den här blir hyfsat vattnig vilket är ett måste om man ska ha den som matlåda. Annars blir den torr efter två dagar vilket är tråkigt.

Jag vill minnas att jag gjort kålpuding på quornfärs nån gång i histoien och det gick bra. Husmanskost FTW!

-SG

 

Kommentera

