Pasta med nötsås

En gång för länge sen läste jag ett recept på en valnötssås som Leila Lindholm hade gjort. Ett tag efter det skulle jag försöka återskapa det. Det här är resultatet. Den påminner om min ärtpesto.

Jag gör det lite då och då: det blir dock aldrig riktigt samma. Det beror på vilka nötter som finns hemmavid. Det man ska komma ihåg är att nötter,särskilt valnötter, kan härskna om man inte använder upp dem. Av den anledningen kan det var på sin plats att förvara nötter i frysen.

Det jag kom ihåg av Leilas recept var att hon rekommenderade pecorinoost till. Ett annat recept i Elle mat och vin tyckte att parmesan var det bästa. Själv vill jag påminna om att chevre och nötter är en svårslagen kombo, och sen blir det så krämigt gott…

Ger 2 portioner

1. Koka pasta av platt typ: tagliatelle,linguine eller bavette (vilket är svårt att hitta numera-Konsum har dock 9 sorters spaghetti! WTF?) till 2 pers.

2. I matberedare hacka 100 gr valnötter. En nypa salt,1 msk ströbröd,ett par varv med pepparkvarnen,1 vitlöksklyfta och 1 msk valnötsolja.

3. I en kastrull värm 1,5 dl oatly havregrädde. Häll den sen i matberedaren och låt gå ett par varv. Akta det kan skvätta! Låt stå ett par minuter så det får svälla. Smaka av om den behöver mer salt och peppar.

4. Servera med pastan och smulad chevre på.

 

-SG

Kommentera

