Risigt,Risigare,Risi è Bisi

1.Förlåt förlåt för att det inte blev något inlägg igår: mellan arbete och vernissage för(den fantastiska) utställningen ”Turner,Monet och Twombly” på Moderna museet hittade jag varken tid eller dator. Jag tror dock inte att någon svalt ihjäl p.g.a. detta.

2. Jag borde ha varit tydligare häromdagen: varken inspirationen eller koncetrationen var på topp i Tisdags. Amaro är likör. Rabarbaro är en ört/kryddlikör med rabarber i basen,Fernet är en annan sorts amaro/likör. Destilleriet Nardini gör t.ex. sin egen Fernet. Sen finns det som sagt en generell Amaro. Jägermeister är en en sorts ”amaro” det med. Som sagt det finns både himmel (Nardinis amaro,Den ifrån destilleriet Nonnino,Amer Picon) och helvete (Fernet,Unicum,jägermeister) under rubriken Amaro.

3. Det här är en av mina favoriträtter,eller min egen variant på den. Venetianarna har risi è Bisi som är en mer soppliknande variant på risotto. Ät den gärna med sked. De gör sin på pancetta,jag gör min med stark korv.

Till en person:(receptet kan lätt dubblas)

knappt 1 dl carnoliris(eller annat risotto-ris)

1/2 korv av stark typ: jag använder kolbász ifrån scan.

5-6 dl kycklingbuljong

(en skvätt vitt vin)

ca 0,5 dl frusna petit pois(ärtor)

1/2 liten lök el. 1 schallottenlök

salt,peppar,parmesanost

1. bryn korven i en stor stekpanna

2. när korven är klar,sleva över den till ett fat,bryn lök och ris i fettet som är kvar i pannan

3. när riset börjar se lite genomskinligt ut,för över mixen till en liten kastrull eller panna. Tillsätt lite av buljongvätskanDen ska vara varm/ljummen eftersom tricket för att få ett bra konsistens på riset är jämn temperatur i kokkärlet. .Rör om.Fortsätt röra om med jämna mellanrum under resten av tillagningen.

3. Under tiden lägg ärtorna i kokhett vatten.

4.Tillsätt vätska och fortsätt rör i ungefär 15 min.Du behöver inte vara en hök över kastrullen men håll dig i köket. När 15 minuter har passerat så tillsätt ärtorna och korven. Fortsätt röra.

5. Efter ungefär 15-20 minuter borde riset vara klart.Denna rätt är vattnigare än en risotto och äts med sked. Smaka av ev. salta och peppra. Strö över parmesanost till belåtenhet.(och/eller finhackad bladpersilja)

Smaklig måltid!

-SG

Kommentera

