Meat-free Monday:Borstj!

Mer svårstavad mat. Att handskas med rödbetor kan vara knepigt: ha på dig oömma kläder. Använd plasthansdskar när du skalar dom(annars kommer dina tassar vara missfärgade fram till helgen). Jag har lyxen av en matberedare med ”riv-tillsats” annars får man använda ett vanligt rivjärn eller kniv och skärbräda.

Numera finns det smetana i butikerna,dessutom är den laktosfri(heja Valio!). Jag brukar tillsätt lite pepparrot för att ge den lite sting. Vanlig creme fraiche går också bra.

1 stor gul lök(riven el. finhackad)

3 morötter,skalade och rivna

6 rödbetor(ca 600 gr), skalade och rivna

2 buljongtärningar(grönsaksbuljong i detta fallet)

2 lagerblad

300 gr finstrimlad vitkål

salt,peppar

matfett

1. Ta ca 1 dl av de rivna rödbetorna åt sidan.

2. Fräs en klick smör i en stor kastrull. När smöret tystnar tillsätt löken. När den blivit glansig :tillsätt morötterna. När det blivit varmt tillsätt rödbetorna(utom den där decilitern du tagit åt sidan). Låt det fräsa 5 min.

3. Tillsätt så mycket vatten att grönsakerna täcks+ 5 cm. Tillsätt lagerblad och buljongtärningar. Strö även över 1 nypa salt. Koka upp och låt sjuda 10 min.

4. Efter 10 min tillsätt vitkålen. Fyll på  med vätska om det behövs. Låt koka 40 minuter till.

5. Efter 40 minuter tillsätt den sista decilitern. Låt koka 10 min. Detta är för att den ska ha den härliga röda färgen(som soppan annars tappar under kokningen). Ge den ett par varv med pepparkvarnen och ev. mer salt.

Glömde jag något nu? Tror inte det.

Ät med en klick smetana och en god bit bröd.

Smaklig måltid!

-SG

Kommentera

