Jakten på det svarta guldet

Det fantastiska Venedig kaffet tog slut igår morse. Ingen mer Casanova-blandning för mig på överskådlig tid.

Det där med att dricka mindre kaffe har jag övergett,trots att jag vet att jag borde dra ner. Det hämmar järnupptaget,ger mig dålig hy och försämrar min sömn. Det har dock påpekats att effekterna på min omgivning när jag inte dricker kaffe är illa de också.

I viket fall som helst: ska jag dricka kaffe ska det vara gott. Heller huvudvärk en fulkaffe. Jag letar och vad finner jag:

På Sibyllegatan 35 ligger en gammeldags kaffe- och tehandel. Jag har handlat te här förut men nu införskaffades kaffe. Jag gick på personalens förslag. Alltså blev det diplomat blandning. Jag har druckit diplomatblandning förut: då ifrån NK. Dessutom gjordes den i en annan sorts bryggare. Något som jag noterat är att det kaffe jag köpte i Venedig,som maldes på plats specifikt för bialettibryggare, är mycket mer finmalet än de kaffet som man kan köpa i butik här som säger sig(via en liten symbol) passa för den sortens bryggare.

grönt är sköntgrönt är skönt

Det här kaffet kommer i en fantastisk förpackning. Det finns en lyxkänsla i det prasslande pappret och snöre! Snöre är the shit! Jag är mycket förtjust i snöre*. Man ska inte underskatta betydelsen av det taktila elementen.

Vad gäller malningen så är den grövre än Casanovakaffet men finare än den som fanns kvar i min kaffeburk sen tidigare.

Smaken? Bra. Det kostar mer men smakar därefter.

Annars måste jag säga att att italienaren i passagen mellan Drottninggatan och hötorgsgatan(alledels bredvid H&M) serverar en ljuvlig kopp kaffe. Doppio macchiato FTW!

-SG

 

* jag gillar att slå in julklappar i simpelt vitt papper och sen köpa sidenband. Omslagspapper är annars så vulgärt och den sortens billigt band sätter katterna lätt i halsen. De kan inte förväntas inte leka med det. Kattcrack eller nåt….

Kommentera

