Cloud Nine appreciation society

En av anledningarna till att jag ville gå till Cloud nine från första början var att det heter något med cloud(=moln). Som medlem i ”The cloud appreciation society” (medlem nr 5978) så blir jag alltid glad när moln associeras till något bra, vilket vanligen inte är fallet(fast att de är så vackra).

Första besöket,som var någon gång 2009, var i deras bar. Jag minns en ambitiös drinklista och en avsaknad av bartender på Tisdagar.  Det blev ändå en habil old-fashioned om jag minns rätt.

Deras stora matsal har jag inte testat(ännu-det kanske händer) men jag och Fröken C. upptäckte efter barbesöket att de hade dim sum på söndagarna i sitt fantastiska dessertrum runt hörnet.

Cloud Nine är utan tvekan en av Stockholms snyggaste restauranger i mitt tycke. Turkost och asiatiskt i dessert rummet och ljus och 60-tal i matsalen(med fantastiska gamla affischer från exotiska resmål!)

Åter till dim sum: Jag och Carin trippade dit de Söndagar då våra scheman synkade och åt väldigt gott. Tills den dag då det var stängt och det inte skulle bli några fler dim sum söndagar. Dim Sum skulle bli en del av menyn i matsalen. Men det är juh inte alls samma sak!

Sen upptäckte jag,och meddelade häromdagen, att det åter är dim sum på Cloud Nine. Nu blir det luncher mån-fre och kvällsöppet tis-lör.

Menyn är större än förr och priserna lite högre. Jag och Fröken A. blev dock mätta och belåtna för 300 kr per person(och då blev det ett glas vin också).

Det som är trevligt med Dim sum är att man beställer in flera rätter och delar. Smörgåsbord på kinesiska(och jag älskar smörgåsbordsprincipen-Hej Meze!).

Gårdagens ”skörd” blev friterad kyckling,”baby got back ribs” med citruscoleslaw,tonfiskceviche och vegetariska stekta dumpling. Vinnarna här är ribs och kyckling helt ärligt. Fast det kanske  är vädret också: kyla gör mig sugen på tyngre och fetare mat. Och mycket ingefära(fast det äter jag alltid). Den ljuvliga ingefärssåsen som jag mindes från tidigare besök är kvar.

Jag förhörde mig hos den trevliga servitrisen om te: hon tror(och hoppas) att de ska komma igång med ordentlig teservering till maten när de fått in rutinerna lite. Då kommer det,som tidigare, var teer ifrån ”In the mood for tea”.

För att markera att det är ett dim sum rum nu har de satt upp en Bruce Lee affisch på väggen. Det är som de försöker smöra för mig personligen!

Tyvärr samplade vi inte dessertmenyn. Vi gav oss istället iväg till Café Piastowska i förhoppningen om att denna gång kunna få beställa(och bli serverad) en kaffedrink. Men så blev inte fallet. Det var fullsatt och det blev flytande dessert på Nobis. En Gyuana Manhattan på prima rom,vermouth och Xocolate bitter ifrån Bitter truth. Söt,stark  och vermouth är bra för cirkulationen.

Vi frågade om Nobis vinterdrinklista; den är fortfarande inte klar….

-SG

Kommentera

