Äppelpaj på nytt sätt

Det här receptet på äppelcrostata hittade jag på ”The food network” via en blogg. Jag har översatt och anpassat den till svenska mått.

Det är som en söt smördeg i botten(paté sucrée på bagarslang) och sen en sorts smuldeg på toppen också. Jag har gasugn som inte ger riktigt den ovanvärme jag vill(trots att jag använde det gamla tricket med att sätta en plåt på raden ovanför det jag tilllagar för att reflektera värmen). Därav bristen på färg. Tillagad var den dock rakt igenom. Jag använde de rödaste äpplen jag kunde hitta: den sort som inte plockas förräns det varit frost. Mycket smak är nyckeln;det ska bli en bra kontrast. Annars blir det bara jolmigt.

Den blir härligt knäckig/kolaaktig i smaken eftersom det är smör och socker rakt igenom. Den ser liten ut men det behövs inte mycket för att bli nöjd. Jag åt den med oatly vaniljsås men jag skulle tro att denna paj smakar bättre lite småvarm serverad med vaniljglass.

Detta recept var gjort för matberedare. Eftersom jag har en sådan så var det inget problem. Om man är sans får man jobba lite mer med händerna.

Jag hade en skvätt (typ två 10 st) hasselnötter i ett hörn av mitt skafferi: de kastade jag ner i toppingen. Inte orginal men gott. Onödigt att köpa om man inte har det hemma.

Smördegen:

2,5 dl vetemjöl

2 msk strösocker

1 gnutta(1/4 tsk) salt

100 gr iskallt osaltat smör, delat i kuber

2 msk iskallt vatten

Lägg mjöl,socker och salt i matberedaren. Man använder det vanliga bladet med knivar. Pulsa ett par gånger för att blanda. Tillsätts sedan smöret, kör matberedaren tills det börjar klumpa sig. Klumparna ska vara som ärtor. Då tillsätter man,medans maskinen går, vattnet. Låt den gå runt ett par gånger till men inte så mycket att det bli en enda klump. Ta upp den och med mjöliga händer,på en mjölig yta(jag använder alltid en stor bricka till sådant för att slippa torka köksbänken i evigheter) forma en rundel som är jämnstor över hela. Den behöver inte ha en stor diameter men ska inte vara en klump. Linda in den i plastfolie och låt den vila i kylen i minst 1 timme.

För fyllningen:

650 gr äpplen: en sort med smak!

1/4 tsk finrivet apelsinskal

0,5 dl vetemjöl

0,5 dl strösocker

1 nypa salt

1/4 kanel

50 gr osaltat smör

(10 st hasselnötter)

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj ur matberedaren(du kommer behöva den igen). Skala och skiva äpplena tunnt. Att lägga dem i en bunke med kallt vatten förhindrar att de blir bruna om det tar tid. Men troligtvis fixar du detta ganska fort. Äppelskivorna ska sen ner i en bunke(utan vatten) och ”tossas”(blandas väl) med apelsinzesten.

I matberedaren så blandas mjöl,socker,salt,kanel. Pulsa ett par tre gånger så är det gjort. Tillsätt sedan smöret och pulsa tills det är grynigt. Ta bort det från matberedare(och ta bort stålkniven för guds skull) och knip ihop det lite med händerna också.

Nu borde degen vara ”klar”. Ta fram den,kavla ut med mjölad kavel tills den får en diameter på 25 cm. Lägg den försiktigt på bakplåtspapper. Lägg ut äppelskivorna på pajbotten men lämna 4 cm i ytterkant runt om.

Sprid strösslet över äppelskivorna. Vik sedan in kanten(utan äpplen) över själva äppelsivorna. Man kan behöva vecka den lite.

In i ugnen i 20-25 minuter: tills skalet är gyllene och äpplena mjuka. Låt den svalna något innan servering. Servera ljummen eller rumstempererad.

-SG

 

Kommentera

