The cherry on top

Igår förmiddag gick jag, för andra gången i mitt liv, på ansiktsbehandling. Det var massage,avslappningsmusik som drev mig till vansinne och portömming. Min fåfänga fick fritt spelrum.När jag gick därifrån var jag helt inställd på att bara dricka gurkvatten,grönt te och kanske smutta på en riesling då och då. Alla den mat jag åt skulle vara nyttig,ljus och fräsch. Jag skulle bara göra saker som var bra för min kropp och hud.  Jag kände mig ren och sund på ett lite obehagligt sätt.

Tack och lov höll det bar ett par timmar: vid tre-tiden satt jag hos min frisör med en chokldbit i ena handen och en kaffe i andra svärandes som en västkustrappare över SL,män och att fickor på konfektionplagg aldrig håller.

Någon sorts rensningsmani hade dock tagit tag i mig: jag började rota i skåp och lådor och göra ”att-göra-listor”. Det blev ett långkok, en stortvätt och lite efterätt. Den där äppelpajen från häromdagen lyckades jag ge bort. Det blev marinerade körsbär istället. Jag vill inte öppna romtopfen ännu.

Marinerade körsbär för 1/2/4 personer

0,5/1/2 dl vin el. druvjuice

0,5/1/2 dl socker

0,5/1/2 msk balsamvinäger

10st/20st/40st körsbär

koka upp vin,socker och balsamvinäger. Låt koka i 5 minuter, ta det sen av plattan. Låt svalna-då tjocknar det. Häll över sköljda körsbär. Låt det dra i kylen ett par timmar.

Servera med vispgrädde.

-SG

Kommentera

