Frukt tabbouli(tabbouleh?) från Rose Bakery

Ibland möter fina kokboksbilder och recept den hårda verkligheten.

Det här receptet är taget ifrån Rose bakery kokboken jag har hemma. De recept jag tillagat ur den hitills har jag varit väldigt nöjd med det inte så mycket.

Det är delvis mitt eget fel: jag borde veta bättre. Jag gillar varm frukost(JAG HAR FORTFARANDE INGEN BRÖDROST!PANIK!) och detta ska serveras rumstempererat: kanske bra en varm sommardag inte i November.

Ett annat förslag,enligt boken, är att servera det som dessert men det tycker jag det är alldeles för tråkigt för. En utmärkt rätt på en brunch buffé eller som mellanmål i mitt tycke. Ät en klick medelhavs yoghurt till, ringla lite honung över så blir det bättre.

Jag delade receptet(som var för 6 pers) i hälften men jag tycker fortfarande att det blev minst 4 portioner.

100 gr strösocker

250 gr (medium) bulgur

1 dl apelsinjuice (eller äppeljuice)

0,5 dl dadlar(jag tog russin)

1 äpple;skalat och hackat

1 päron;skalat och hackat

5-6 torkade aprikoser; klippta i småbitar

malen kanel(4 skak med kryddburken)

Finhackad färsk mynta (valfritt-jag körde utan)

1. Ha ner 2,5 dl vatten och sockret i en kastrull  på mediumvarm platta. Rör tills sockret är upplöst och vätskan het(med ej kokande). Ställ kastrullen åt sidan och låt den svalna något.

2. I en stor skål: ha ner bulgur,juicen och ”sockerlagen”. Låt stå i ungefär två timmar.

Hit gick det bra men sen…Jag åkte iväg till stan och gjorde ärenden. När jag kom tillbaka så var bulgurvetet fortfarande på tok för knaprigt för min skull. Eftersom den inte hade absorberat all vätska så tillsatte jag lite(1 dl vatten) och lät det sjuda lite på spisen. Ca 5 min. Sen fick det svalna. Efter detta var det tuggmotstånd men inte knastrigt mellan tänderna. Jag drar slutsatsen att en mer lättkokt bulgur blir bättre på dessa breddgrader.

3.Häll av överflödig väska. Tillsätt de hackade frukterna och rör väl. Tillsätt lite honung eller citronjuice efter smak. Servera rumstempererat(med yoghurt och honung som sagt)

-SG

 

Kommentera

