Kiwi marmelad

Häromdagen fick jag sent omsider veta att New Zeeland all blacks vann rugby-VM. Kanske är det därför det är så billiga kiwi i butikerna*? Som en hyllning?

I vilket fall som helst köpte jag hem ett par. Som jag sen inte åt på ett par dagar(jag äter äpplen mot klockan istället eftersom jag fick en kasse till). Det slog mig att marmelad var en idé(först funderade jag i ärlighetens namn på en kiwi margarita men det ena utesluter inte det andra).

smör,kiwimarmelad,rostat bröd och kaffe med varm mjölk

På nätet fanns det en mikrovågsugns-baserat recept som alla yrade om. Jag har ingen mikro. Så det fick bli kastrull. Det blev en liten burk som håller i kylen en vecka.

4 st kiwifrukter: skurna i cm stora bitar

2 dl socker

finrivet limeskal från en lime

2 msk färskpressad limejuice

Blanda allt i kastrull. Koka upp och låt det sedan puttra i 20 min. Mosa lite med sked under tiden. Skumma av och häll upp på burk.

Den förlorar sin illgröna färg tyvärr. Men den har en god sötsyrlig smak som påminner lite om krusbär.

* Nya zeeländare kallas(något pejorativt) för kiwis i den brittisk engelska världen efter kiwifågeln som är deras nationalfågel.

-SG

Kommentera

