Summa summarum 17 November

-Jag kom mig för att lyssna på förra veckans ”P1 stil”. Det handlade om paraplyer. Det är en jättebra julklapp. Eller den klassiska filmen ”Paraplyerna i Cherbourg” med Catherine Deneueve. Perfekt för någon som gillar musikal,mode eller  båda två.

-jag hade trott att det inte skulle bli något ”Versace for HM” för mig. Hoppsan..

– Jag hade fått tips om Pizzerian(som tydligen kallas pizza Hatt) på Upplandsgatan 9. Jag försökte få med mig någon dock utan att lyckas. Jag gav mig iväg själv och åt en underbar pizza med timmermanskorv och surkål vid sidan av. Området kring Tégnerlunden får ytterligare 1 poäng.

-När jag var på pizzerian så hade jag möjligheten att läsa tiskriften ”fire&knives”. Jag har spanat på den på papercut men aldrig slagit till. Det borde jag gjort. I den som jag hann läsa så var det en lång artikel om olika kokböcker med fokus på recept innehållande blommor. Jag och amazon.com är redan goda väner. Tyvärr feudar vi alltid med mitt bankkonto….

-det är något med blommor just nu,specifikt lavendel. Inte nog med att jag har det i drinkar det verkar också figurera rent fysiskt i mitt liv i form av lavendelblå:
Katalogen till den just nu  pågående(fantastiska) utställningen ”Turner,Monet och Twombly” går i lavendelblå. Så är även den passepartout som jag valt till flera av de bilder jag fått inramade på sistone. Den lilla bägaren i förgrunden,även den i lavendel, kommer ifrån Dalarö Bageri. Det är yoghurt formar som efter att yoghurten ätits,diskats och lagts på bänken till försäljning. De kostar bara en femma styck.

När jag såg dem första gången tänkte jag på syltburkarna* som Nobis har för att servera sin ”strawberry&basil-smash”. En sån kommer aldrig serveras i mitt hem men kanske en ”liitchi&ginger-någonting muddlat”. Keramik håller bättre än glas vilket är bra på fest. Jag har numera 8 st.

-SG

 

*som den gamla tant jag är så minns jag på 90-talet när någon krog på Kungsholmen började servera öl ur glasburk. Så crazy…(jag himlar med ögonen och dryper av ironi när jag säger detta)

Kommentera

