Löjliga familjen: Mixologen

Jag talar nog bara för mig själv nu men jag tycker ofta att det är roligare att komma på drinkar än att dricka dem.

Oavsett om man blandar drinkar med eller utan alkohol så behöver man bra utrustning. Bra grejer till bra priser hittar du här.

En av de saker som de,lustig nog, inte har är bra barskedar. Jag pratar om de långa tvinnade saker som man rör drinken med när man blandar den. Det enda stället där jag sett dem på länge är köksredskapsbutiken på hörnet Västmannagatan/Odengatan. Kostar en hundring och är väl värd pengarna.

Annars finns mycket schyssta bar saker på stadens antikbutiker och Myrornas/Stadsmissionen. Priserna varierar men en schysst ishink ska inte behöva kosta mer än 200 kr. Det gäller att ha ögonen öppna och börja i god tid.

Bar-vagnar har blivit på modet igen. Det bra är att det dyker upp fler på auktionshus som Metropol på Sveavägen. Det dåliga är att priserna har gått upp. Att mina tre vagnar har kostat mig mindre än 500 spänn (och ändå är riktigt nice) tyder på att jag var med och startade denna trend. Samt att jag har en Mamma som spenderar en hel del tid på Loppis utanför Stockholm.

Schyssta mixers är också bra. Jag har pratat mig varm för agavesyrup tidigare.  Monin syrups finns lite överallt bl.a. NK livsmedel. Orgeat kan vara bra för den som gillar Mai-Tai men inte vill stå och mixa mandlar till saft i sitt eget kök.

Köp dock inte grenadin. All grenadin som finns att köpa är under all kritik. Ett recept på hur man gör egen hittar du här. Grenadin ingår i en av mina favorit drinkar: En Dempsey*.

Drinkböcker är ett kapitel för sig. Jag säger så här: den bör vara ganska liten och innehålla max 200 recept.Allt annat är jobbigt att hantera: dels blir den lätt stående i bokhyllan om den är för tung, dels kommer ingredienslistan urarta till en läsning av underliga produktnamn som du inte hittar i Sverige. Less is more helt enkelt. Det finns special-böcker, om vintage-cocktails eller om hur man gör sina egna bitters, för de riktiga entusiasterna. För alla andra köp något basic så man kan lära sig grunderna. En bok som står ut är förstås ”The art of mixology” som alla sjunger lovord om. Jag har inte läst mer en ett par sidor men ca va.

-Suss

 

 

 

 

*Behöver dock inte göra greadin ännu på ett tag, jag dricker bara absintinnehållande saker mellan April-September. Fast med en så här varm höst funderar jag på att göra ett undantag.

 

Kommentera

