Sypuffar och pepparkakor

Jag ber om ursäkt för att det sinat bland julklappstipsen. Jag jobbar på ett långt inlägg,ett sista, som kommer nästa vecka. Jag har inte fullt upp med julbestyr utan ett helt vanligt liv. Det var därför det inte blev något inlägg igår(heller).

Två av de saker som jag varit upptagen med är omklädning av möbler. Min sypuff och en av stolarna har fått matchande klädsel. Sypuffen var sliten,det fanns ett behov.

Eftersom jag har ett litet vardagsrum finns det bara plats för så många olika mönster. Alltså fick stolen också ny klädsel.

Nu hoppas jag bara att katterna håller klorna för sig själv. Jag tror inte att det kommer hända men hoppet är det sista som lämnar människan.

Idag har jag även lärt mig,alltså förutom att jag är hopplöst naiv vad det gäller mina husdjur, är att växter inte är så ömtåliga som man kan tro. Jag borde väl insett detta själv med tanke på hur illa jag behandlar växter i mitt hem och de fortsätter att frodas. November månad var en månad då jag fick ändan ur vagnen när det gällde många småsaker- den vågen håller in i December tydligen för idag bestämde jag mig för att plantera mina växter. Efter att ha frågat i tre växtbutiker efter innerkrukor i plast och fått nekande svar så frågade den fjärde

-vad ska du ha dem till?

-jag ska plantera om mina elefantöron(de heter så) och min klevia

-ja då behöver du ingen innerkrukka. Lite leca kulor i botten kanske men inte mer än så.Har du jord?

Så enkelt var det. Vi får se om de har överlevt sin separation och flytt. Nu tänkte jag ta lite te och nybakta pepparkakor. Jag gjorde deg förra veckan och bakar ut dem pö om pö. Att ha pepparkaksdegen i frysen är en bra idé. Jag gör nämligen mina i ”fransk stil” d.v.s. jag skivar degrullen med osthyvel.

Receptet är baserat på det som publicerades i senaste Coop Mersmak under rubriken Annas Pepparkakor. Jag gjorde vissa ändringar baserat på vad jag hade hemma bl.a. en burk med ”suger cane syrup” som jag fått i present förra vintern och sedan glömt bort längst bak i skafferiet. Jag hoppades att det skulle ge en spännande smak. De smakar utmärkt,fast kanske inte lika mustigt som jag trodde.

20 minuter+ 24 timmar vilotid i kylen

ugn 175 grader

1,5 suger cane syrup (eller ljus sirap i orginalet)

1,5 dl strösocker

1 dl farinsocker

1 msk malen kardemumma

1 msk malen kanel

3 tsk rivet apelsin och citronzest

250 gr rumstemperarat laktosfritt smör

0,5 tsk salt

1 dl mandelspån

7,5 dl vetemjöl

2 tsk bikarbonat

1.Värm sirap,socker,kryddor och zest i en kastrull tills sockret smält.

2.Lägg smöret i en bunke,häll över den varma blandningen och rör till en jämn smet. Rör sedan ner mandelspånen. Blanda vetemjöl och bikarbonat separat i en bunke innan du tillsätter det till smör-och sockerblandningen. Blanda väl.

3.Forma till en rulle. Vira in den i plastfolie och låt vila i kylskåp ett dag.

4.Skiva tunt och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda ca 7 minuter.

-Suss

Kommentera

