Looking for some hot stuff?

Min kinin-syrup är klar!  Mitt första experiment blev helt enkelt att göra den drink som nämns i artikeln i New York Times, en White G&T. Den innehåller kinin-suryp,beefeater gin, ingefära,limejuice och hett vatten(just det faktum att det är en varm drink var det som sålde in den). Det står inga proportioner angivna så jag höftade:

4 cl gin(jag hade bara tanqueray-gin)

2 cl kinin-syrup

2 cl lime juice

2 ingefärsslantar(skalad och skivad rakt av, två slantar stora som femmor)

Toppa med hett vatten.Rör ordentligt.

Omdöme: smakade bra. Inte för sött. Annars vill jag gärna ha sötma med mina varma vintercocktails men det finns där- det har en tydlig”kinin smak” som jag gillar. Mitt problem med G&T har aldrig varit smaken utan kolsyran. Jag är den jobbiga jäveln som vispar ur bubblorna ur min cola/annan läsk (och envist hävdar att det är mindre bubblor i de små glasflaskorna med coca-cola).

Den kinin-syrup de använder på Bar Pleiades är inte samma som Toby Cecchini: Beefeater är mer åt citrushållet, Tanqueray innehåller lite kardemummasmaker. I min nästa batch kommer jag nog ha mer kardemumma just för att knyta ihop smakerna. Jag kanske ökar  mängden lavendel också,bara för att vara tant. Men jag gillade den varm. När smaken är intensiv men inte för söt så kan man dricka flera. Jag tror dock att det blir ingefärsjuice i nästa glas. Eller lite Domain de Canton. Risken finns att det blir för sött, eller så lyckas syrupen väcka liv i den underbara kryddigheten i Domain de Canton. Det finns alltid en risk för magplask pga för mycket sötma när den är inblandad.

Jag ska även kolla lite på de andra recepten som nämns: det i New York baren-PDTs(Please don’t tell) cocktailbok kan vara något kanske. Det är en cocktail bar som har drink med baconsprit. Bara en sån sak. De kan inte vara helt ute och cyckla.

Nu ska jag läsa den här och ägna mig åt blogg-introspektion.

A brief history of Diaries-from Pepys to Blogs av Alexandra Johnson

-Suss

Kommentera

