Skål för det!

Magasin 3 i Stockholms frihamn är en av mina ”all time favourite” konst-instutioner, och speciellt just nu när de har Andrea Zittel utställd. Det är sista helgen för den utställning så passa på. Det är bara att sätta sig på ettans buss och åka raka vägen.

Andrea Zittel är en amerikansk konstnär som arbetar mycket med koncept kring överlevnad och expropriering av annars obeboliga miljöer. Likt en nybyggare på 1800-talet lever hon ute i öknen och försöker att tillverka allt hon använder själv. Det är en konsumtionskritik men utan pretationer. Hon har humor och verkar mer vilja utforska kreativitetens gränser. Det hon gör är ofta snyggt(vilket jag hört en besökare klaga på,som om det inte var på allvar om det inte var fult!) och man märker att hon gör det hon gör med uppriktig lust och känsla.

Från ett rent livsstils perspektiv tycker jag att just hur hon löser problemen kring tillagning och servering av mat. Hon har bl.a. försänkningar i sitt matbord som man äter ur. Eftersom hon bor så litet så kan hon inte förvara så mycket saker.

I bildspelet som illustrerar hennes dagbok så tar hon även upp sina skålar: de funkar till allt. Här kan jag känna igen mig. Zittel har fina glasskålar i mellanstorlek som funkar till ”gröt,te och såklart margaritas. Dessutom är de lätta att stapla när de ska torka efter disken”.

Hennes bild såg ut ungefär såhär. Fast där hon har glasskålar har jag kinesiska risskålar. De kostade bara en femma styck och det är en av mna bästa investeringar någonsin.

De som har följt denna blogg har sett dem som ”bol à café” till helgfrukosten, de funkar som soppskålar,till snacks,te och frukttabbouleh*.

Jag har gula med rosa och turkost för det gillar jag. Men tidigare hade jag blå-vita. Närmaste asiatiska livs har det mesta man kan behöva. Det finns en mindre storlek som jag brukar använda till min macchiato stressiga veckomornar(just nu i kaffeburken: en blandning av italienskt mörkrost och single estate brasilien yellow bourbon ifrån Johan&Nyström). Den funkar också till efterätter.

En del av Zittel-utställningen är dedikerad till hennes pods, ”stations wagons A-Z” som de kallas. Det är alltså små kupéer som hon använder som gäststugor. De som bor i dem får dekorera dem. Den som jag fastnade för var den som hade gjorts bebolig av konstnärinnan Jennifer Nocon. På bilden ser man hennes bialetti-bryggare(de där jäkla nespresso-maskinerna kan ta sig), burkar med sardiner och massor av härliga böcker. Just den här podden väcker hos mig en nästan barnslig förtjusning: det är som ett kuriosakabinett där jag vill ta på allt och kolla vad som finns.Rota lite. Vilket man förstås inte får. Sen är det så att jag skulle vilja ha en lista på alla böckerna i den där podden: det är den sorts läslista jag kan behöva när jag snart är klar med min nuvarande.

Den är väldigt sinnlig den där podden. Jennifer Nocon jobbar mycket i textilier vilket jag är erkänt svag för så det är kanske inte så konstigt att min blick dras dit. Hon hade även gjort en brasa i filt.

Som sagt det är sista helgen Magasin 3 är öppet innan de går på jullov. Passa även på att se Cosima Von Bonin som är utställd på övre plan.Hennes kanot med fodral och den härliga bläckfisken med klor i muranoglas är värda ett besök bara dem. Som sagt: jag är svag för konst i textil. Jag blir dock irriterad över att jag inte får ta på dem.

-Suss

Kommentera

