Cleanin’ out my cupboard

Till skillnad från Eminem behöver jag inte rensa garderoben. Där finns varken skelett eller oanvända kläder.

Mitt skafferi däremot är inte lika organiserat. Jag har haft som vana sedan ett par år tillbaka att använda tiden mellan December och det kinesiska nyåret för att äta ur skafferiet. Du vet, alla de där småslattarna med ris som ligger i olika påsar, kryddor(som tappar smak med tiden) och konserverade bönor av olika sorter.

Jag började iofs med frysen. Hittade basilikastjälkar. När jag gör pesto tycker jag att stjälkarna blir för trådiga även om jag använder mixern(jag gör ofta pesto i morteln). Dessa stjälkar la jag i smält smör. De fick dra tills det nästan stelnade igen.Då plockade jag bort stjälkarna och använde smöret i potatismoset. Blev bra. En anna klassiker är att lägga dem i olivolja som man sedan använder till dressing.

Jag hittade även frusna blad ifrån en svartvinbärsbuske. Dessa hamnade i en burk med ljus rom. Det kan bli osmakligt, en trevlig likör eller kanske en bitter. Det finns en annan burk i skafferiet som innehåller ljus rom,pomeloskal,grapefruktskal och bergamottolja. Vi får se vad det blir.

Laxfiléerna blev middag punkt slut. Imorgon blir det nog laxpytt till lunch.

I frysen ligger även en bit pepparkaksdeg och väntar på att gräddas. Jag tänkte jag skulle göra en till omgång igår. Man hyvlar bara på degen så blir det sådär fina franska pepparkakor. Utom för mig och min slöa osthyvel. Det blev bara fnas. Gott pepparkaksfnas men ändå,bara fnas.

Isen i frysen var inte dålig. Den vet jag att den används och fylls på med jämna mellanrum.

Härnäst tittar på vad som kan finnas i facken på kylskåpsdörren.

-Suss

Kommentera

