Julklappstips extraordinaire

Så är vi framme vid den utlovade julklappstipslistan. Jag hoppas att jag ska kunna komma med några ytterligare tips.

Först och främst: Ingen Aladdin-ask. Deras ironiska reklam gör inte chokladen godare. Köp något riktigt gott på t.ex. Chokladfabriken(som jag såg hade chokladprovningar också-det kan man ge bort) eller NK Konfektyr.

Till chokladen kan man behöva en kopp av något varmt: kaffe eller te. En burk Kusmi te är trevligt,speciellt om man kan skapa en röd tråd och ge en bok som anknyter. Hur menar jag då? St Petersburg-blandning kan ges med Leo Tolstojs ”Krig och Fred”,deras julte med en klassisk julsaga a la Dickens. Vad som helst ifrån Kusmi-tea med en bok av Pushkin: Eugen Onegin är en klassiker och väl värd att läsa. Låt inte tanken på roman-på-vers avskräcka dig. Själv vill jag ha Traktir-blandning som jag återfunnit i deras sortiment. Kusmitea finns lite överallt bl.a. Java tehus på Odengatan.

Till kaffeälskaren är en present ifrån Johan&Nyström något att rekommendera: en påse delikata bönor, en aeropress för fantastisk bryggning eller varför inte en kurs om kaffe? Det finns för den intresserade(500 kr,2 timmar) samt de som har en dyr maskin de inte kan hantera(800 kr,3 timmar). De har även kurser om te(500 kr,2 timmar).

När vi ändå är inne på livsmedelskonsumtion så är vi nästan i köket. Här finns det ett område som är sorgligt negligerat. Det är populärt att ge varandra fina knivar numera, alltid användbart säger finnen framför datorn, men tro inte att brynstål är nog för att hålla dina knivar i trim. De behöver fortfarande slipas med jämna mellanrum. Köksutrustningsbutiken på hörnet västmannagatan/Odengatan utför detta. Att ge bort presentkort på att få sina knivar slipade är en jättebra idé. Skulle tro att det är en sån där sak som gör stor skillnad i livet men det kan vara svårt att ta sig för det.

Ungefär som inramning av tavlor. Jag kommer fortsätta tjata om vikten av en snygg ram, en välskuren passepartout och att inte hänga upp saker på IKEA-krokar. Ett presentkort på typ Gallerix,för att fräscha upp ett älskat konstverk eller äntligen få upp något nyinköpt borde bli årets julklapp.

En annan sak som jag tjatar om är fjärrströmbrytare. Claes Ohlsson. ‘Nuff said.

Till de av oss som lever analogt så är snygga anteckningsböcker alltid på sin plats: att använda som dagbok,resejournal eller allmän idéuppsamling. Till detta: en snygg penna. Jag är förtjust i japanska Tombow-pennor men en Waterman eller Parker är aldrig fel. Är du ute i god tid finns tid för gravyr.

Några ord om gravyr: Jag är för.  När vi skaffade en Parker-penna till Pappa för ett par år sedan så blev det hans namn på sidan. Lite tråkigt för visso. När jag skulle får en vitriini-ask till Mamma graverad(Ittala har gravör på sina olika butiker i jultid-håll utkik!!jättebra,ingår i priset) så ville inte gravören gå med på texten”rör ej!”. Hon tyckte att ”Mammas” var bättre. Jag skulle stått på mig. Å andra sidan så finns det fortfarande inget förbud för mig att rota bland Mammas smycken. Om butiken där man köper julklappen inte har gravör så kan man gå till gravören på Drottninggatan och få det gjort. Pris varierar. Hör med dem.

Till de som lever i framtiden och väljer robotar och plast så finns numera spännande saker på Cow-parfymeri. Parfymören Frédéric Malle har i samarbete med några av branschens bästa”näsor” skapat parfymer för både kropp och hem. Just rumsdofterna finns i spännande varianter: klassiskt doftljus,plastblock! och robot eller som de kallar det ”fleur mécanique”. Alla dofter finns inte i alla medium men  det är värt att kolla. Jag tänker på detta framförallt eftersom kattsvansar+levande ljus är en dålig idé hemma hos mig. Tyvärr är den doft jag gillar mest,Coffee society, bara tillgänglig som ljus.

Om någon tänkte ge bort doftljus i julklapp så repeterar jag: dyrt ska det vara! Diptyque,Cire Trudon,True Grace eller Kew Gardens. Kew Gardens går loss på 280 kr(ca) och är det billigaste i bunten. Deras hyacintljus luktar underbart. Billiga ljus luktar typ aldrig bra.

Olika sorters kulturkonsumtion utgör fertil mark för julklappsinköp. Att ge bort biljetter till föreställningar på Dramaten eller Operan kan vara en idé. Presentkort på biobiljetter kanske är tråkigt men bra. Det verkar dessutom komma bra film de närmaste månaderna: ”Tinker,Tailor,Soldier,Spy” har premiär på juldagen. Fimen ”Järnladyn” om Margaret Thatcher går upp på vita duken i Februari. Och givetvis ”Puss in Boots”.

Papercut,Engelska bokhandeln i Gamla stan, mode/design/konst avdelningen på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan(just den avdelning har grymt kunnig personal) och Konst-ig är ställen att leta på efter skarp kultur( N.Y magazine försökte för några år sen lansera ”sharp brow” som hybriden mellan High-Brow och Low-Brow kulturyttringar. Bra försök men givetvis alldeles för high-brow och elitistisk i sig för att någonsin slå igenom på bred front).

Jag tänker bra dokumentärer,biografier och inspriration till resor. Några förslag som förvisso har några år på nacken(i så fall ”get thee on the amazon.com post haste för att få dem i tid)

Underbar skildring över Paris jet-set under 70-talet. The beautiful fall av Alicia Drake
Just Yves Saint Laurent kan man läsa om i Alice Rawsthornes fantastiska biografi. Något för mellandagarna eller kanske för livet.Ett fängslande liv och en fantastisk kreatör.
jag kan inte få nog av sånt som glittrar.Jewels av Victoria Finlay
Stilguider är himmel och helvete: den här är jättebra. Lucia van der Post har skrivit ytterligare en bok efter den här: Celebrate-the art of the special occasion. Också ett förslag
Utom Lucia van der Post är Rita Konig och Ines De la Fressange två av de namn som jag gärna läser för stiltips. Många andra är bara tråkiga och konforma framförallt.
Om man känner någon som har en Paris-resa inbokad kan detta vara bra att lägga under granen. Eller till någon som man vill uppmuntra att åka till Paris.

På Stockholm Market på Riddargatan 3 kan man köpa doftljus ifrån Ladurée för runt 500 kr. Sen en packe macarons ifrån La petit France på Johan Ericssons gata så har man en underbar liten korg med presenter.

Eftersom de bästa julklapparna är oväntade,lyxiga och använbara skulle jag även vilja tisa om lakan ifrån H&M. De flesta har mer lakan än de behöver hemma men är de bra? H&M home har dels fina linnelakan, dels vita tätvävda lakan med dekorativsöm som känns väldigt hotell. Ett bra lakan för pengarna. Om man har råd så visst: Missoni är underbara och Frette-lakan kan jag klappa på som vore de husdjur eller pojkvän.

En filt av god kvalité är användbar,som värmekälla eller sängöverkast, det spelar ingen roll. Snygga finns på slöjdbutiken på Norrlandsgatan. Kolla även efter Klippan filtar på nätet.

Annat lyxigt: smycken! Charlottes antik har dels lagerrensning, dels bra smycken över lag. Jag vill påminna om det. Annars kan man hitta fina saker på H&M om man letar lite. Ett annat ställe som är superbra är Afroart. De har ett rött halsband som jag själv skulle vilja ha. Ett rött halsband är alltid en bra accessoar. De flesta andra av deras smycken tror jag skulle bli bra presenter de också.

Andra bra ställen att köpa smycken utöver det vanliga: musiebutiker. Framförallt Östasiatiska och Medelhavsmuséet har bra butiker.

Så. Nu har ni, tillsammans med mina tidigare tips, rejält med kött på benen. Ni borde klara er. Annars får ni fråga efter specifika tips i kommentarsfältet. Kommer jag på fler saker så bloggar jag naturligtvis om det.

-Suss

Kommentera

