Tisdagsdrink: Ma vie en Rose…

För ett tag sen bloggade jag om mitt besök på Pizzeria Hatt på Upplandsgatan, och hur jag avnjöt min pizza läsandes matlagningstidningen”Fire&Knives”. Mitt fokus var en lång samling recensioner av kokböcker med tema blommor. I en av böckerna(The scented kitchen om mina anteckningar stämmer) så nämns i förbifarten en cocktail vid namn ”The rose cubana”. Det angavs inga proportioner utan bara ingredienserna: Rom,mynta,ros-syrup och röd grapefruktsjuice. Jag tyckte det lät jättegott.

Jag får med jämna mellanrum konstiga blickar(och hör mumlande om snobberi) för att jag inte gillar Mojitos. Jag har inget emot myntan: varken i mat eller i drinkar(mint julep eller en såndäringa different side på Le Rouge slinker ner med ett leende). Det är att jag tycker att Mojitos är ganska tråkiga och smaklösa. Kanske beror det på dålig tillgång på riktigt bra rom(svårt att få tag på). Det här är lite åt mojitohållet tänkte jag om ”The rose cubana” och skred till verket.

När jag kollade på nätet hittade jag inga recept eller referenser. Jag hittade massor av inlägg om ”The cuban rose”: en klasiska cocktail med rom,apelsinjuice och grenadin. ”This is not the drink you’re looking for” helt klart. Jag behövde ingen Luke Skywalker för att berätta det för mig.

Cubana visar sig vara en ros-sort: vackert ljusrosa är den. Som drinken det gett namn åt.

Cubana rose, Shrub, Landscape rose
Bild ifrån Palatine Roses där den är utsåld f.ö

Alltså får jag laborera hemma själv tills jag köper boken…

Det första att göra är att göra rosensyrup. Förr gjorde jag alltid så att jag blandade vätska och socker,kokade upp och reducerade. Någon gång under hösten har jag istället börjat använda mig av en annan teknink. Hetta upp vätska,häll över sockret och vispa tills sockret lösts upp. Låt svalna.  2 delar socker till 1 del vätska.

Jag gjorde en liten testomgång: 1,5 dl rosenvatten och 3 dl strösocker. Det finns ett rosenvatten av bättre kvalité, av italienskt ursprung,som jag använde för några år sedan när jag gjorde rosenmarmelad(ja,jag gillar blomsmak). Den här gången köpte jag det som fanns och det är inte så illa.

När syrupen har kallnat då blir det cocktail!.

5 cl rom

8 myntablad

1,5 cl rosensyrup

3 cl röd grapefruktsjuice(färsk givetvis)

Muddla myntan med romen i en shaker. Tillsätt rosensyrup och grapejuice. Fyll på med is. Shaka(som alltid) ordentligt. Häll upp i ett glas.

Det här är en cocktail jag verkligen gillar. Den har lite bitterhet från grapefrukten vilket gör att örtigheten i rosensyrupen och myntan verkligen kommer fram. De tre smakerna kompletterar verkligen varandra. Den smakar bättre än bilden ser ut.

Även utan romen så blir det en väldigt bra,alkoholfri, cocktail. Då är det bara att öka mängden av allt. Eller toppa med sodavatten.

Det slog mig när jag höll på hemmavid att man lätt skulle kunna byta ut violsyrupen i en aviation mot rosensyrup. Jag återuppfann hjulet…

5 cl gin

2 cl färskpressad citronjuice

knappt 1 cl maraschino

0,5 cl rosensyrup(beroende på hur sura citronerna är-jag börjar bli mer och mer övertygad om sourmix)

Skål,drick med måtta,glad Lucia

-Suss

Kommentera

