Can you handle it?

I somras fick jag en tidig födelsdagspresent av Herr H. Ett fantastiskt teset med ett dussinkoppar,tekanna,mjölksnipa och sockerskål i ett vackert blått rutmönster med asitiskt motiv. Troligtvis av japanskt ursprung. Den hade inköpts för en billig penning på auktion. Han resonerade så att antingen ville jag ha den,bra, eller så ville jag det inte, och i så fall var det inga stora pengar att torska.

Jag ville självklart ha den. Jag gillar tekannor omåttligt mycket. Å andra sidan försöker jag göra dygd av mitt tekannebegär genom att använda dem: att ha pennor i  eller som vas förutom att servera ur dem: både te och cocktails smakar bra. Bea Szenfelds handväska gjord av en tekanna är nog nästa steg. Fler Alice i Unerlandet fester är vad det här hemmet behöver.

Enda problemet med den här tekannan var ett trasigt lock och ett handtag på väg åt samma öde.

Att fixa locket hade bäst gjorts av ett proffs men porslinsrenovering är dyrt visar det sig. Jag limmade lite själv och det blev O.K. Vad gäller handtaget så hade jag en idé.

För länge sedan såg jag en bild i en tidning på en tekanna ifrån Day Birger and Mikkelsen. Jag har letat bland mina klipp efter den bilden men den är puts väck. Inte heller på internet så lyckat jag hitta det jag finner.

I vilket fall som helst var det en tekanna som hade ett läderhandtag. Således blev det en tur till Mattsons band på Sveavägen för inköp av läderband och en tur till Mor för att låna lädertången.

Före
Efter
efter,från sidan

Jag hade helst velat ha ett  handtag i orange med en rosa tofs  som fäste för att göra en visuell koppling till Imariporslin. Men det gick inte. Det bästa lösningen blev ett smalare band(som bara fanns i rosa till skillnad från det orangea) som träddes dubbelt. Sen blev det öljetter i kanterna. Där öljetterna möts fäster jag dem med en tofs. Det är viktigt att kunna ta bort handtaget för ev. diskning. Jag gjorde även ett i petroleumblå. Om jag kan hitta en limegrön tofs blir det jättesnyggt.

Det här handtaget är inte lika stadigt som ett i trä skulle vara men det fungerar alldeles utmärkt. Och det blev inte många kronor eller minuter som gick åt.

-Suss

Kommentera

