Friday,Fiesta,Whatever

Igår var det Fredag kväll och jag gick loss som bara tanter kan. That’s right Motherf****ers, det var pyssel och pynt för hela slanten.

Först och främst knäckkokning.

Man beöver inte göra jättemycket knäck. En liten omgång kommer man långt med- tandläkare har fått nog av mina surt förvärvade pengar i år.

1 dl socker

1 dl grädde(i mitt fall valios laktosfria)

1 dl sirap( ljus sirap i vanliga fall.Jag använde min ”cane syrup”. Nästa gång bli det agave tror jag)

1 msk smör(återigen, i mitt fall ifrån Valios laktosfria sortiment)

1/2 påse hackad mandel

1.Blanda alla ingredienserna utom smöret och mandeln i en tjockbottnad kastrull.

2.Koka utan lock och rör om då och då tills termometern visar 122 grader eller det klarar kulprovet(häll några droppar av smeten i iskallt vatten,rulla det till en fast hård kula). Det tar 10-15 minuter för det att koka till rätt konsistens.

3.Tillsätt smöret,mandeln och ev. smaksättning(1 krm av t.ex. kanel)

4.Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna och förvara i kyl.

Sen blev det en riktig klassiker: Radiokaka. Fett och socker  kombineras på ett sätt som likt en alkemisk process förvandlar det till guld. En kaka som är beroendeframkallande och ger ett lätt illamående. Tant har kokat crack hemma på kammaren! Den blev ful men väldigt ätlig.

250 gr cocosfett

2 msk cacao

2,5 dl socker

2 ägg

1/2 förpackning mariekex(jag skulle föreslå den avlånga sorten för att de är lättare att placera i formen men min Mor säger att det är fusk!)

1.Smält cocosfettet.

2.Blanda ner socker,ägg och kakao. Vispa så att det blandas ordentligt. Låt det svalna något.

2. Varva mariekex och chokladsmet i en avlångform klädd med aluminiumfolie(plastfolie går om det krisar).Börja med chokladsmet,sen kex osv. avsluta med chokladsmet.

3.Låt stelna i kyl. Ät med ett leende.

 

Kvällen avslutades med ett upphängande av julpynt. Tidigare på dagen hade jag varit på det alltid lika trevliga Esias kafe på Drottningatan* och i sitt fönster hade de hängt julkulor på olika höjd.  Det var enkelt och inspirerande. I år blir det p.g.a. platsbrist bara en bordsgran hemma hos mig. Vart kan jag då hänga alla mina fina julprydnader? I vardagsrumsfönstret förstås. Det blir mer smakfullt om man har ett större fönster och enhetliga julkulor,men jag gillar det här.

 

*och ja, det blev en tur till Dalarö bageri och aeter &essensfabriken också. Jag är tydligen inte den enda i stan som kokat kininsyrup. Någon mer hade varit inne efter mig och köpt kinabark. The plot thickens..

 -Suss

 

Kommentera

