Matbaren

En underbar ,om än inte helt billig, julklapp att ge någon som är road av mat är ett besök på Mathias Dahlgrens Matbaren på Grand Hôtel. Matbaren är den enklare och mindre dyra grannen till Mathias Dahlgren Matsalen.

Vilket inte på något sätt gör Matbaren till en sämre variant. Det är bara en annan idé, och den är otroligt väl utförd.

Menyn är ganska kort, och byts ofta då den bygger på tillgång av de bästa färska råvarorna. Varmrätterna är enligt servitören” något mindre än en vanlig” . Tydligen rekommenderar de två varmrätter. Jag tyckte det var väldigt väl tilltaget på tallriken.

Såna där ”ät hur mycket du vill för 300 kr” är alltid en dålig deal för mig eftersom jag inte är så stor i maten. På Matbaren är det en tillgång eftersom jag kommer billigt undan. Det ska sägas att min efterätt, som jag inte har någon bild på, var samma storlek som varmrätten. Och lika delikat.

Det jag åt till syvende och sist var alltså ångad sejrygg med forellrom,citrussås och svamp. Till efterätt åt jag äppelpaj med vaniljglass. Jag struntade i min laktosintolerans denna kväll. Ibland är det värt lite magont för att det är så gott…

Till detta dracks vatten,ett glas champagne och en fänkåls-& krondillssnaps som var husets egna. Det ska dock sägas att den riktiga vinnaren bland snapsarna var pepparrotssnapsen som en i sällskapet beställde in. Gott bröd var det.

Jag tycker att det känns lite löjligt att fotografera min mat hela tiden. Så det blev bara en bild inne i Matbaren.

-SG

Kommentera

