Surfs up!

Jag droppade termen Tiki-drinkar i quizzet i Fredags. Det bör nämnas att det finns en Tikibar i Stockholm närmare bestämt vid St Eriksplan-i källaren under krogen Mellow.

Mer info hittar ni här

En artikel som kan vara intressant i sammanhanget är den här gamla Case Study kolumnen angående Mai-Tai.

Tiki-drinkar har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det börjar nog ändras nu. Då cocktails allmänt fått ett uppsving så tittar både proffs och amatörer på en vintage cocktailgenre som lyckas tilltala nästan alla smakmässigt,inte ta sig själv på för stort allvar och bidrar med mycket stämning.

Och ja, jag var på Tikiroom för inte så länge sedan.

Jag drack en Lani-Honi(i glaset med fot). Den innehåller Benedictine och det är bra. Klosterlikör blir man from av. Enligt Tiki-Rooms hemsida så var Benedictine urprungligen ett botemedel mot malaria. Bra där. Jag läser aldrig ”vi i Bromma” men om jag gjorde det skulle det säkert stå att Malaria grasserar mellan Alvik och Islandstorget. Jag laddar med kinin i min syrup(och gör varm cocktail). Det kanske är dags att införskaffa en flaska Dubonnet. Om jag ska var tant nästa år så är det ett måste.

-Suss

Kommentera

