Tisdagsdrink+R.U.M.S= saftiga saker….

Rensa Ut Mitt Skafferi(R.U.M.S) är något som jag har pratat om förut. Jag är är en god bit på väg.

Det här:

Har blivit det här:

Det här var inte alls den sorts korgar jag hade tänkt mig men då det visade sig att Stockhome hade gått i konkurs,och butiken på Kungsgatan hade utförsäljning, så var de till salu för ett fördelaktigt pris.

Jag har försökt äta ur skafferiet för att kunna börja om från början och skapa ett system med ordning. Detta för att förhindra att

1.Mat går till spillo

2. Att jag inte hittar saker jag redan har  hemma,och köper kanelstänger(och annat) till ett helt kompani. Jag har hittat ett antal dubbletter under mitt ”rumsande”.

En sak som jag inte hade fler av var saft. Men just nu behöver jag den där flaskan så trots att saften knappast håller på att bli dålig så försöker jag använda upp den.

Att koka saft är lätt. Jag gjorde det i somras med en blandning av röda bär, mest körsbär, men ett och annat rött vinbär åkte nog också med. Jag använder mig av den metod jag lärde mig för länge sen.

Ta 6 dl vatten till varje liter bär. Koka upp och låt koka ca 5 minuter. Sila av i saftsil.

Häll det sedan i en kastrull och tillsätt 6 dl socker till varje liter silad saft. Koka i 15-20 minuter,gärna med en kanelstång. Skumma och häll upp på flaska.

Det funkar bra att byta ut en del av strösocker mängden mot annat socker för att ge smak: honung är gott,även ljust muscavadosocker funkar i små mängder. Kanelstången tar fram bärsmaken i saften och tar udden av strösockrets vasshet(som jag brukar kalla det). Jag är inte en av de där sockerhatarna men jag tycker att strösocker är tråkigt i smaken.

När man sedan har saft så finns det mycket man kan göra förutom att dricka den på vanligt vis.En av mina favoriter är något så enkelt som varm saft. Som en tody men utan alkohol. Koffeinfritt är det också.

Man gör saft som vanligt men med varmt vatten istället för kallt. Eftersom jag har en enorm mängd kanelstänger i mitt skafferi brukar jag kasta i en sådan för att röra med. Det gör jag i kaffe och varm choklad också numera. Kanelstänger vinner inte på lagring längst bak i skafferiet.

En annan favorit har blivit saftkräm. En enkel och god lite efterätt/mellanmål.

För 2 portioner

1,5 dl saft spädes med 2,5 dl vatten. Vispa ner potatismjölet och fortsätt röra tills det tjocknar och första bubblorna spräcker ytan. Det ska bara koka upp,inte koka. Ett tips är att sockra lite på ytan. Låt svalna, servera med lite mjölk(eller grädde)

En skolmatssalsfavorit är saftsoppa. Då gör man på samma sätt men har knappt en 0,5 msk potatismjöl. Gott till ostkaka.

-Suss

4 reaktioner på ”Tisdagsdrink+R.U.M.S= saftiga saker….

  1. Ordnung muss sein! Mitt löfte till mig själv är att gå igenom alla pappershögar som samlat på sig…kanske skulle en vecka semester kunna få mig att uppbringa energi för detta värv. Du är en mösterelev!

    1. Hur går det med det där som ligger uppe på garderoben? Ska jag skapa ett execldokument för att kunna kvantifiera dina framsteg? Veckorapport? När är det closing på det projektet?

      1. haha…ja, det kan man undra….Helt klart halv-urgent. Jag köpte två för små kuddar på IKEA för att stoppa i kuddfodralen. Jag trängde in två kuddar i en, det blev hur fint som helst…nu ska jag bara skaffa två till. Det här med blogg var lite kul trots allt 🙂

Kommentera

