What is black,white and re(a)d all over…*

Black: Jag har aldrig varit riktigt förtjust i rooibooste. Det saknar substans på något vis. Samtidigt försöker jag dra ner på mitt koffein/tein intag. De där två är svåra att kombinera. Men så hittade jag svart te utan tein(på NK kaffe&Tehandel),någon sorts assam som genomgått en deteinerings process. Jag blandade sagda te med ett otillfredställande earl red. Tillsammans blev det en bra kombination,som blev bättre med en skvätt mjölk. Inga problem att sova trots att jag druckit en kanna. Inte pga stimulerande drycker iallafall. Högljudda grannar är en helt annan femma.

White:

I denna vita låda,som står i ett av mina köksskåp, så har jag placerat alla mina recept. Tanken är att jag ska fiska efter recept oftare än jag gjort tidigare. Efter att ha testat dem så åker de in i pärmen eller ner i papperkorgen. Eftersom skafferiet snart är tömt så hoppas jag komma igång efter det kinesiska nyåret.

Re(a)d all over:

Planen var att jag skulle ägna Januari åt att komma ikapp med resten av världen och titta på tv-serien ”The wire” som tydligen är världens åttonde underverk. Sen uppstod något sorts datatrassel. Jag har vanligtvis inte koncentrationssvårigheter:Tredje rikets uppgång och fall?check!knasiga läslistor?Check!Vilken Kurosawa film som helst? Check!, men när det gäller teknikproblem så är mitt rekord 3 min 78 sek. Sen låter jag mig distraheras av vad som helst. I detta fall en härlig hög med böcker. Jag har suttit med näsan i en bok i stort sett hela veckan: på tåg,på lunchrasten och i min soffa hela kvällen. Först ut var något så pasande som ”The cookbook collector” av Allegra Goodman.

Två systrar,en bokhandlare och en dot.com-bubbla som är på väg att spricka. Flera öden som vävs samman. Detta är en matblogg och jag är ingen bokkritiker men den är bra även fast den är ganska lättglömd. Det är en trevlig värld att förlora sig i:de äter gott,dricker gott och alla verkar ha fina saker. Men det blir tyvärr lite ytligt. Den lämnar inte mycket till avtryck.

Sen blev det ”The night circus” av Erin Morgenstern.
Detta är en bok i min smak. Magiker!Jag är svag för magiker inom litteraturen. ”Jonathan Strange och Mister Norell” av Susanna Clarke  är en av mina favoritböcker(i någon del pga fotnötterna). Denna historia utspelar sig under sent 1800-tal på en cirkus som skapats enkom för att två unga magiker ska tävla,till döden, om vem som är bäst. De har förberetts för detta sedan barndomen men livet tar en oväntad vändning när de två finner varandra(och ljuv musik uppstår).  Underbar jullovsläsning(även för de av oss som inte har jullov längre). Jag ger den fem katter av fem. Och de dricks mycket varm cider.

Sist men inte minst:”Sömngångerskan” av Essie Fox. Denna historia om en ung flicka,Phoebe, som bor med Mor och Moster. Två kvinnor som inte kunde vara mer olika. Men när moster Cissy dör så rubbas balansen, och hela  Phoebes värld vänds upp och ner. ,Känslor,massor av te och viktorianska England. Läsvärd även om den blir lite hafsig på slutet.För många karaktärer,desto sämre drama.

*När man drar den här gåtan muntligen så ”hörs” inte a:et i ”read” vilket gör den svårknäckt. Svaret är ”a newspaper”.

-Suss

 

Kommentera

