Romtopf&Dumkopf

Pratar jag om en ny tysk komikerduo? Nix. Dumkopf syftar på mig själv. Jag har tänkt länge att skriva ett par rader om romtopf,så länge att jag tänkte att jag redan hade gjort det. I Tisdags skrev jag bara någon rad för att ”fräscha” upp minnet.

En snabbkoll imorse påminde mig om att trots att Kant sa ”att vilja är att kunna” så sa han inte ”att vilja är att ha genomfört”.

Jag har uppenbarligen varit upptagen med att äta romtopf,inte skriva om den.

Såhär såg det ut i Augusti när jag ”preppade”. Årets skörd innehöll körsbär,vinbär(röda och vita),hallon,nektariner och björnbär. Man kan använda nästan vilka bär som helst och vissa frukter. Inga för hårda frukter som äpplen eller päron. Man ska också undvika citrus har jag lärt mig. Man måste kärna ur körsbär (vilket man tydligen ska göra med en gem men det har aldrig lyckats för mig utan att det blir jättegeggigt ändå).

Via en artikel i metro för några år sedan så fick jag tipset om att göra den ”pontus fritihof”-style med muscavadosocker och ljus rom  istället för strösocker och mörk rom. Vilken kombination man vill av dessa två funkar. I detta som i så mycket annat så kastar jag gärna ner en kanelstång.

Poängen är att man till ungefär 600 gr frukt tar 200 gr socker. Och varvar i en burk: ett lager frukt och bär sen ett lager frukt. När man har fyllt upp till kanten på burken,utan att packa hårt, så fyller man burken med rom. Hur mycket rom man behöver beror på hur stor burk man tar. Jag tar gärna en stor burk vilket innebär kanske lite mer än 600 gr frukt och nästan 6 dl rom. Annars kan man göra i många små burkar. För några år sedan köpte jag lingonromtopf på XOXO på rörstrandsgatan. Bara lingon,socker,rom och en kanelstång. Supersmarrigt.

Det som det är viktigt att tänka på är :

1. Hygien: tänk på att sterilisera burk och gummiring innan du börjar hålla på. Lättast är att koka den. Tänk på att skölja bären.

2. Den ska stå minst 3 månader innan den är klar

3. Den ska stå mörkt och kom ihåg att vända på den då och då så att sockret löses upp.

4. Det här är en efterrätt som inte passar de som kör bil,väntar barn eller är nykterister.

Det här kan man göra även på vintern med frusna bär(vilket jag funderar på att göra). Servera med glass och/eller grädde. Och kom ihåg: likören som blir över när du ätit upp bären ska man göra cocktails på.

-Suss

Kommentera

