Gästinlägg: Tally ho darlings!

Som gästbloggare gör jag (Carin) comeback in style eftersom jag gärna vill dela med mig av en fantastisk brittisk produkt som jag har upptäckt här i Stockholm: Taylors&Jones quality sausages. Jag och grevinnan d ä hittade dem på välsorterad ICA-butik i söderort (Liljeholmen) och de finns även på Cajsa Warg på St Eriksplan. Jag valde ut lammkorvar med lingon och svartpeppar och bestämde mig för att testa om mitt gamla yorkshire pudding recept skulle hålla för en toad-in-the-hole.  Men innan ni börjar undra vad paddor har med yorkshire att göra (och tänka att hon har nog varit inlåst, det är därför hon inte bloggar så mycket) låt mig förklara: Yorkshirepudding är ett tillbehör till den klassiska söndagssteken som påminner lite om en minisuffle: ägg, mjöl och mjölk vispas ihop och gräddas i ugnen. Ett bra sätt att skapa extra sovel med ägg och mjölk som man tydligen har gott om ifall man bor på en bondgård i Yorkshire. Själv har jag aldrig varit norr om London men kan både äta och laga yorkies ändå. Toad-in-a-hole har absolut ingenting med hoppande varelser att göra utan är helt enkelt en yorkshirepudding med korv i. Eftersom förr eller senare skulle man naturligtvis komma på tanken att trycka ner något i den där lockande ensamma smeten. Ungefär lika lätt att förutse som ett fem-i-tre-ragg men icke destu mindre en briljant idé.

Alltså: Södra Englands bästa recept på yorkshire pudding:

285 ml (eller ½ pint) mjölk

115 g (eller 4 oz) mjöl

3 ägg

Lite salt

Vispas ihop. Om du vill göra yorkshirepuddings till en söndagsstek fördelar du dem in mindre formar, en muffinsform är precis perfekt, och gräddar dem i 250 g C i ca 20 minuter. Den kommer att höja sig vackert som en sufflé så låt bli att öppna ugnsluckan och se sedan till att langa fram dem på bordet innan de har sjunkit ihop. Vill du göra toad-in-the-hole så vispa ihop smeten och fortsätt sedan enligt nedan:

Välj ut en ugnsform som har höga kanter och är tunn. Fyll din form till ca en halv cm  med matlagningsolja av någon sort och ställ in i ugnen som ska vara värmd till 250 grader. Oljan ska bli supervarm och den blir den enklast med en tunn form. Sockerkaksformer (inte den avtagbara) är ett bra val.  När oljan har blivit riktigt varm lägg ner dina korvar och låt dem fräsa i ca fem minuter tills de har fått färg. Ta ut formen igen och häll försiktigt ner smeten i formen. Nu kan du även passa på att trycka ner några färska örter som t ex rosmarin eller timjan i smeten. Sätt in i ugnen och grädda utan att öppna luckan i ca 20 minuter. Under tiden kan du skära några grönsaker till sallad och göra en onion gravy. För självklart ska det vara gravy till.  Gravy är samma sak som sky och kan göras på olika sätt. Den här varianten har jag snott från Jamie Oliver:

2 rödlökar i skivor

2 klyftor vitlök

2 msk smör

6 msk balsamvinäger

4 tsk vatten eller grönsaksbuljong.

Stek lök och vitlök i smör tills det är mjukt och lätt brunt. Häll på balsamvinäger och låt det reducera till ungefär hälften. Späd med vatten och låt sjuda.

Servera din toad-in-the-hole med löksky och en sallad.  Om du har särskilt kräsmagade gäster kan det vara bra att hitta på ett eget namn för anrättningen. Jag kallade den länge för ”Nanas sausage pudding” till en intet ont anande gammal pojkvän.

– Carin

UPPDATERING: Taylor&Jones finns på Hantverkargatan 12 i Stockholm och de tre glada gubbarna i deras (väl skyddade)logga är troligtvis herrarna David Taylors, Gareth Jones och Kerim Akkoc.

Kommentera

