Tisdagsdrink:vingelmat

Jag har noterat i bokhandeln att Systrarna Eisenman har skrivit en bok om mingelmat. Verkar jättefint men inget för mig.

Jag faller tillbaka på en traditioner när jag anordnar cocktailparty. Alltså blir det dumplings och vårullar ifrån Hongkong Trading. Man kan servera dumplings direkt från bambusteamern eller på individuella fat.

Till det blir det efterätter i småformar. Man kan köpa en förpackning färdig brylépudding. Om man serverar i stora formar så räcker det till fyra pers enligt förpackningen. Om man serverar dem ur espressokoppar räcker det till tre gånger så många. Nigella Lawsons favoritefterätt ”trifle” är även den lätt att göra i små formar: färdigköpt sockerkaka,lite sprit,sylt(eller färska lite mosade bär) och sen något gräddigt på toppen: antingen grädde eller lite vispad mascrapone. Själv smälte jag ner vit choklad och rörde ner i vispgrädde(kom ihåg att vipspa grädden hårt innan du rör ner chokladen-efteråt går det inte att vispa den). Pannacotta är också en klassiker i vingelsammanhang: äntligen får man nytta av gamla likör- och snapsglas( eller som sagt: shots och snaps är på väg tillbaka).

Ett annat trick som ofta använd är att servera snacks eller tilltugg på soppskedar,den gamla stora sorten. Även att ha vissa exklusiva/smakstarka snacks på en liten sked funkar bra: jag tänker typ oströra. Gamla äggkoppar kan komma väl till pass.

När jag var på fest under den värsta svininfluensaparanoian hade värdinnan så omtänksamt helt upp jordnötter i espressokoppar så att alla hade sin egen. Bra tänkt.

I mitt fall förenar en fest med asiatiskt tema dessutom nytta med nöje: jag får ta fram alla mina tekannor och severa massor med te utöver drinkarna.

-Suss

Kommentera

