Chokladmousse

I veckan kom senaste numret av Elle mat och vin  som jag har en prenumeration på tack vare Mamma som köpte det åt mig i julklapp förra året. Det här numret hade ovanligt mycket som lockade mig. Ett av de första uppslagen hade ett recept på chokladmousse som verkade enkelt och bara innehöll saker jag hade hemma. Utmärkt att bjuda gäst på efter maten på Torsdag(huvudrätten blev som sagt sobanudlar och lax). Mitt recept skiljer sig som sagt något från Elles framförallt vad gäller portioner. De anger 4 portioner. Den mängden delade jag i tre men fick ändå tre portioner. Jag vet inte hur stora deras hade blivit, i mitt tycke ska efterätter inte vara jättestora,speciellt inte när de innehåller mörk choklad.Det blir för mäktigt för mina smaklökar och min mage.

Så här gjorde jag:

50 gr mörk choklad med pistagenötter(det var en Maraboukaka som jag fått i present)

2 dryga msk vispgrädde

1 äggvita

1 msk farinsocker(eller muscavado socker av valfri sort)

1.Finhacka chokladen och smält den tillsammans med grädden på låg värme i en tjockbottnad kastrull.

Var aktsam. Låt det sedan svalna.

2. Vispa äggvitan till ett fast skum. Vispa ner farinsockret lite i taget. Använd elvisp(tack Herr Doktor!)

3. Blanda ner 1/3 av äggvitan och sockret i chokladsmeten. Rör ordentligt. Rör sedan ner resten,återigen se till att det är väl blandat (men samtidigt inte för mycket för då sjunker äggvitan ihop).

4.Häll upp på koppar och låt stå i kylen minst 30 minuter.

Smakade jättebra. Lätt och gott.

-Suss

p.s. om någon undrar om bakgrundsfärgen så har den återgått till vitt eftersom den gula blev ful hos vissa.Jag får se vad jag kommer på sen. d.s.

Kommentera

