The iron lady

Hjärnbrist är ett problem bland politiker. Järnbrist är vanligt förekommande hos kvinnor. Det förra är svårt att göra något åt(ibland verkar hjärnbrist snarare vara ett krav för att bli politiker), det senare undviks med en järnrik kost. Det är alltid bättre att äta järnrik och varierad mat istället för att knapra piller. Det här är en av mina favoriter: kalvlevergryta med bacon och purjolök. . Jag inser att jag är något av ett undantag som inte har några problem med inälvsmat: lever på olika vis äter jag gärna ,för att inte tala om blodpudding. Blodpudding är riktig snabbmat.

Efter att inmundigt järnrik kost gör man bäst i att undvika för mycket mejeriprodukter eller koffein(då de hindrar järnupptaget) och istället satsa på apelsiner eller kiwi(c-vitamin främjar järnupptaget). Jag vet att jag låter som din hemkunskapslärare(och vissa av er gillar nog det….).

Kalvlevergryta med bacon och purjolök

för 2 portioner (inga problem att dubbla om man vill göra fler matlådor)

200 gr kalvlever: skuret i 2×2 cm stora bitar(typ)

4 msk vetemjöl (på en tallrik)

salt,peppar,

1 msk grönsaksfond eller 1/2 buljongtärning

70 gr bacon (d.v.s. ett halvt paket) skuret i bitar

2,5-3 dl skivad och sköljd purjolök

2 dl oatly(eller matlagnngsgrädde)

fett till stekning

ris& sallad till servering

1.Vänd lever bitarna i mjölet,salta och peppra.Stek sedan i fettet,på medelhög värmet. Stek dem inte för länge; de ska få stekyta inte mer.

2.I en annan stekpanna bredvid så steker du samtidigt bacon och purjolök i lite fett. Varefter leverbitarna är klara så lägg över dem i grytan med bacon och lök.

3. När allt är i samma gryta så tillsätt oatly och grönsaksfond/buljong. Låt puttra i 10-15 minuter. Smaka av och krydda ev. lite till.

Servera som sagt med kokt ris och en god sallad. Det är jättegott men tyvärr såg det ut såhär på min tallrik:

Bilden gör det inte rättvisa alls.

-Suss

Kommentera

