Min lunch den har tre kanter….

Jag har egentligen inte så mycket att säga om polenta. Jag hade en förpackning i skafferiet och gjorde mitt bästa för att äta upp den. På förpackningen står det om en efterrättspudding med kardemumma men den hitttar jag inget recept på någonstans. Ett recept jag testade jag att göra en frukostgröt med kiwi som jag hittade på tillverkarens hemsida. Jag blev inte imponerad.

Vad det gäller tillagning av polenta så följer jag i huvudsak receptet på baksidan av förpackningen med undantaget att en del av buljongen byts ut mot en kryddig tomatsås.  Sen äter jag det med sallad som en lättare lunch.

En annan maträtt som hos mig kommer som trianglar är rösti. Det är helt omöjligt för mig att vända den i pannan hel så jag delar den i fyra och vänder trekanterna för sig. Det här räcker till två portioner om man äter det som huvudrätt med sallad. Jag vet inte om det går att frysa men jag återkommer om det. Jag har stoppat en portion i munnen och den andra i frysen. Den tas fram igen nästa vecka, då kommer en utvärdering.

Rösti*,2 portioner

4 dl grovriven potatis(4-6 potatisar)

2 dl grovriven morot

1 gul lök,skalad och finhackad

2 msk smör

1 dl riven lagrad ost

1. Skala och grovriv potatis och morot. Skala och hacka löken.

2. Blanda potatis,salt,morot och lök.

3. Smält fettet i stekpannan,låt det bli ljusbrunt. Stek sedan potatisblandningen i ca 2 minuter på medelvärme.

4.Blanda i den rivna osten,rör om och platta till. Stek kakan under lock tills det blivit en frasig stekskorpa ca 5 minuter. Dela kakak i fyra,vänd trekanterna,lägg på locket och stek den andra sidan frasig ca 5 minuter.

Servera med sallad.

Den här rätten brukar inte bli jätttesnygg de första gångerna man gör den(eller 100:e gången heller som bilden visar) men det är gott. Jag gillar smält ost och frasig potatis.

-Suss

*Jag vet inte varifrån jag fått detta recept. Jag har iallafall skrivit rent det på dator,ett resultat av tidigare försök att styra upp den alltid växande samlingen med recept.

En reaktion på ”Min lunch den har tre kanter….

  1. Tallrikstricket? Eller är dina tallrikar för små? Jag har märkt att ju mer generös jag är med osten destu lättare är röstin att vända. /Carin

Kommentera

