Tisdagsdrink: Barley water

Jag fick frågan på min fest härom månaden om det fanns någon vits med det här korngrynsavkoket i lemonaden, annars kunde man liksom göra helt vanlig lemonad istället.

Jag visste inte svaret då men nu har jag läst mig till att det anses lugna en orolig mage.

På förpackningen så finns instruktioner för hur man kan göra barley water. Jag har länge använt den variant som finns i ”stora vegetariska kokboken”; ett snabbare och lättare recept som blir precis lika gott. Där används en blandning av lime och citron. Jag använder helst bara citron….(duh!)

Barley water med citron

Tar ca 35 minuter, ger ca 0,5 Liter( lätt att dubbla)

0,5 dl korngryn

1 l vatten

ca 0,75 dl citronsaft

0,75 dl strösocker(eller agave syrup)

1.Koka korngryn och vatten i en stor tjockbottnad kastrull i 30 minuter(eller tills endast hälften av vätskan finns kvar i kastrullen). Stäng av plattan och sila korngrynen i durkslag ovan en rejäl bunke.

2. Blanda vätskan med citronsaften samt socker och blanda väl. Servera kyld med is och citronskiva.

När jag gjorde det här idag så gjorde jag det med en inspirerad twist. Fentimans, tillverkare av några få av de kolsyrad produkter jag faktiskt dricker, har en superb rosenlemonad. Så när jag gjorde barley water så bytte jag ut strösockret mot rosensockerlag. Det blev hur gott som helst och passade utmärkt till min indiskt kryddade (lite starkare) middag.

Korngrynen som blir över brukar jag äta uppblandat med ris(vilket är något jag gör även med quinoa). Det var ett tips jag fick i en japansk roman(boken var sådär,mattipset mycket användbart).

Skål!

För övrigt måste jag meddela att jag en tid framöver kommer blogga Måndag och Fredag istället för att få livspusslet att gå ihop. Kanske något där emellan.

-Suss

Kommentera

