Orange you glad…

Häromdagen köpte jag mig en frukt på väg till min Mamma. Jag unnade mig en ekologisk  Tarocco apelsin på Cajsa Warg.

Den var rätt rejäl men ändå så baxnade jag inför priset: 15 kr. För en apelsin. Den var god men inte så god. Jag kände inte skillnad från de jag köper för 7 kr på Mellqvist kafé 50 meter därifrån. Fick jag den sämsta Taroccon?

Sen har jag ätit morotsoppa hela veckan. Jag gjorde ett storkok i måndags sen har jag ätit den i flera dagar(med pannkakor efteråt).

I ett recept på Bon appétit så löd ingredienslistan: rödbetor bla bla bla 5-spice blandning bla bla bla.

Just kombinationen söt rotsak och kinesisk fem-kryddsblandning tog jag till mig. I övrigt gjorde jag som jag själv ville.

Många, däribland mig, brukar köra en thaikryddning på morotsoppa. Morotsoppa kan lätt bli för söt i smaken och då är lite hetta lösningen på problemet. Här har vi alltså en annan variant på hetta i soppan. Vill även passa på att slå ett slag för lite harissa eller annan mellanösterkrydda i morotsoppor.Lätt,hett och gott.

Kinesisk fem-kryddsblandning kan man köpa på Granit i Stockholm,de flesta asiatiska livs eller så kan man göra den själv genom att mala lika delar sichuanpeppar,kanel,fänkålsfrön,stjärnanis och kryddnejlika till ett fint pulver.

Morotssoppa: 4-6 portioner beroende på storlek

1 stor gul lök,finhackad

1 dl grovhackad rotselleri

700 gr skala och grovhackad morot

2 cm färsk riven ingefära

7-9 dl grönsaksbuljong

1/4 tsk femkryddsblandning(eller mer,smaka av)

salt,peppar

1 dl oatly

”Smör” att steka i

1.Fräs löken tills den blivit genomskinlig i en stor kastrull.

2.Tillsätt morötterna och rotsellerin. Låt dem fräsa under 10 minuter,rör om då och då så det inte bränner fast.

3.Tillsätt buljongen,ingefäran och kryddblandningen. Låt koka upp.

4.Koka upp och låt koka  tills morötterna blivit mjuka.

5. När morötterna är mjuka så åker mixerstaven fram. Puréa dem.Smaka av: ev. mer salt och fem kryddsblandning. Red av med 1 dl oatly.

Ät med en klick créme fraiche eller medelhavsyoghurt. Den behöver lite syra till det söta och det starka(sichuanpeppar är gott!)

-Suss

2 reaktioner på ”Orange you glad…

  1. Morotssoppan låter fantastisk. När det gäller 5kryddsblandningen sörjer jag fortfarande din bitter. Har du ngn ny på gång?

    1. Inte 5spice. Jag ska se hur bergamott/pomelobittern samt cassisbittern blir först. Kanske blir det en ny 5spice på min tredje batch…

Kommentera

