Gästinlägg: Utan tagelskjorta i Tennesse

Det har pratats mycket om tagelskjorta inför 2012 och i början av 2012. Med olika innebörd, för en del betyder det ”spara pengar” för andra ”glufsa i sig mindre kalorier” och för en tredje ”ta tag i saker och ting och sluta fåna runt”. I vilket fall som helst är jag övertygad om att det inte är så mycket ”tagelskjorta” att använda det dekadent inköpta jordnötssmöret till att frossa i en Elvis-macka. Överhuvudtaget var det inte mycket tagelskjorta över Kungen. En Elvis-macka är bland det mest underbara på ett galet frossande sätt jag kan tänka mig att sätta tänderna i. En man som inte bangar för denna är en man för mig! Jag tillåter utsvävningar som sylt och brukar inte använda fullt så mycket stekolja som vanligen anbefalles. Via Nigella har jag fått korn på en receptbok från Graceland med det underbara namnet ”Are you hungry tonight?” där vansinniga mänger fett ingår. Det finns också en bok som heter ”All cooked up” (bilden!). Jag fyller år i oktober… Alltså; Elvismacka Hägerstenstyle!

 

2 skivor bröd av rostbrödstyp

Jordnötssmör

Skivad banan

Sylt (hallon eller körsbär är bäst tycker jag)

En rejäl slurk matolja att steka i

En klick smör

 

Bred jordnötssmöret på båda skivorna bröd. Smöra dem inte först, det blir kladdigt. Brödskivorna kan rostas mycket lätt innan, då blir de aningens krispigare. Jordnötssmöret kan vara ”crunchy” alltså med små bitar jordnöt i eller ”creamy” alltså ganska slätt. Smakfråga. Bred sylt på den ena skivan, lägg på dina bananskivor och lägg över den andra skivan till lock. Hetta upp en rejäl slurk olja i en stekpanna, lägg också i en klick smör. Stek din macka försiktigt på båda sidor tills den fått en fin gyllene färg. Låt den rinna av lite på ett hushållspapper innan du serverar /hugger in.

 – Carin

Kommentera

