TGIF!

Redan i Måndags fattade jag att det skulle bli en ”sån” vecka. Många bollar i luften med lite egen tid. Jag gjorde ett gäng storkok för att överleva. Om inspirationen slog till någon kväll så kunde jag ställa mig vid spisen och tillaga något, men det fanns resurser hemma att  bara värma något och sen stupa ner i soffa.

I mitten ser vi en stor burk med soppa. Jag är soppatorsk helt enkelt. Det är ett bra mellanmål/nattmacka och kan bli en stabil lunch med något gott bröd till. Eller våfflor. Soppan var en soppa med ungsrostade rotsaker som man puréeade med buljong och lite laktosfri creme fraiche. :

Räcker till 4-5 laggar(enkelt att dubbla)

50 gr fett

2 dl vetemjöl

0,25 tsl salt

0,5 tsk bakpulver

2,5 dl mjölk

1 ägg

1.Smält fettet och låt det svalna.

2. Blanda mjöl,salt,bakpulver. Vispa i mjölken lite i taget så att det blir en jämn smet. Tillsätt ägget och fettet.

3.Hetta upp våffeljärnet.Pensla laggen första gången(sen behövs det troligtvis inte igen). Klicka på 1 dl smet per lagg. Grädda.

 

Till vänster om burken ses tre på varandra staplade plastburkar. De innehåller en tämligen ointressant korv och böngryta. Att prova nya recept straffar sig ibland. Jag håller mig till Nigellas korv och linsgryta. Recept finns här.

På andra sidan om burken ser vi(från botten)

-En stor bytta med min sötpotatiscurry med kikärtor.

-en tomatsås med  zucchini och mynta(ugnsrostad tomat,vitlök,zucchini,en handfull myntablad,salt&peppar). Smakar jättegott med pasta och fårost(typ chevre)

-Sobanudelsallad med spenat,morot och sesampanerad tofu(ej frysbart)*.

räcker till 2-3 portioner(beroende på aptit och sammanhang)

250 gr fast tofu

1-2 msk vetemjöl

2 små ägg

ca 2 msk honung

100 gr skalade sesamfrön

5 msk olja

1.Skiva tofun i 0,5 cm tjocka skivor. Värm honungen i vattenbad. Vispa upp äggen.

2Hetta upp oljan i en panna på medelvärme.

3.Doppa skivorna först i mjöl,sen ägg,sen honung och sist sesamfrön.

4.Stek dem gyllenbruna. Låt svalna.

Salladen är bäst kall,tofun ljummen. Salladen kan man göra som Nigellas sallad som jag skrev om häromveckan,fast utan sesamfröna. Tillsätt också färskriven ingefära i dressingen. Tofun behöver något kryddigt.

Åt de sista skivorna på macka med kimchi.  Mådde som en diktator i Nordkorea efter det( alldeles utmärkt alltså. Ryktena om Kim Jong-Euns död är nys).

Nu ska jag ägna mig åt Vanity Fair,klia på kattmage och kanske en liten efterätt.

-Suss

 

*jag hittade det här receptet på en lapp i min receptlåda,ja vet inte vart det kommer ifrån.Tyvärr.

 

 

Kommentera

