Gäst-gästinlägg: rostig söndag eller Sunday roast.

Systerlig förvirring; här kommer ett gästinlägg från den äldre av systrarna: Ulrika!

Söndagar är bra dagar för den som inte jobbar helg! Lagom lojt glider man runt och förbereder sig inför måndagen samtidigt som man njuter av sista helgledigheten.

Det är också en utmärkt dag att umgås med nära och kära, gärna över lite mat. En engelsk tradition är Sunday Roast som varje engelsk kvinna och man bör laga åtminstone en gång i livet. Jag passade på att bjuda syster och far på en äkta sådan innan vi slog oss ned i soffan för att titta på engelsk fotboll.

Sunday Roast kan vara i princip vilket kött som helst, traditionen föreskriver biff men i detta fall så blev det en lammstek som jag hade i frysen. I strategiskt stuckna hål klämde jag in några vitlöksklyftor, och sedan kryddades resten av steken med salt, vitpeppar och torkad timjan. Klappa in kryddorna ordentligt i köttet och lägg i lämplig ugnsfast form. Istället för att bryna steken innan den åker in i ugnen så penslade jag lite flytande margarin över den så att den får en fin stekyta.

I formen, innan steken kom ned, lade jag även små skalade potatisar, små morötter och halverade bananschalottenlökar. Detta skjutsades in i ugnen på 175 grader i en dryg timme. Min lammstek var på 900gr och jag vill ha köttet svagt rosa.

Under tiden som steken gottar sig i värmen förbereder man smeten till Yorkshire puddings. En mycket enkel sådan som består av ägg, mjöl och mjölk med lite salt (se tidigare proportionen under receptet på toad in the hole!) Smeten rörs snabbt ihop och får och svälla tills ugnen är ledig. När steken är färdig drar man upp ugnen till 200 grader och ställer in en muffinsform med lite smör/fett/flott i botten. Muffinsformen ger perfekt portionsstorlek på de små sötnosarna och det är enkelt att servera. När fettet har smält (och nästan ryker) tar man ut formen, slår i smeten och skjuts in i ugnen igen. Där ska de stå i ca 20 minuter och du ska INTE öppna luckan! Ihopsjunken yorkie är en sorglig syn

Nu när steken är ute och yorkies är i ugnen är det dags för gravy! Ingen Sunday Roast utan gravy, som är vad vi på svenska kallar för sky. Sila ut den skyn som finns i botten på din ugnsform, lägg grönsakerna på ett varmt fat och slå in steken i folie så den får vila sig lite innan du börjar skära upp den. Till skyn tillsätter du ca 0,5l buljong, jag tog biff trots att det var lamm och det gick utmärkt. Jag höjer ett varningens finger för grönsaksbuljong i detta läge då den i mitt tycke är lite för kryddig och kan slå igenom. Koka upp, slå i en rejäl slurk rödvin och reducera ned med ca en tredjedel. Smaka av med salt och peppar, och red gärna med lite maizena stärkelse för att få lite styrsel på den hela. Sist av allt så rör man ned en klick smör så gravyn blir härligt blank.

Till detta kan man servera grönsaker av olika slag, min tanke var sockerärter men vilken grön grönsak som helst går bra, ta det ni tycker bäst om!

Syster (Carin) bidrog med en efterättsidé och ingredienser, en variant på cheese cake! I en liten portionsform smulade jag ned ett digistivekex, på detta lades ett lager med lemon curd och det tredje lagret består av creme fraiche (laktosfri) lätt vispad med lite vaniljsocker. Skjuts in i kylskåpet och vid servering rev jag lite mörk choklad på toppen.

– Ulrika

Kommentera

