Nu vänder vi blad/ en aura av torr vermouth

Först och främst måste jag tyvärr meddela att kycklingrytan inte blev jättebra. Bättre än ursprungsreceptet men inte bra nog. Jag jobbar vidare.

Vad gäller veckans middagar kommer det bli mer kokosmjölk. Igår morse stod jag och svängde ihop den mest prosaiska av thaicurries nämligen bara kycklingfilé,röd currypasta,en purjolök, sockerärtor, bladspenat och en burk kokosmjölk. Jag använde typ 300 gr kycklingfilé,1 påse bladspenat och 150 gr sockerärtor. Gott, om än inte ett kulinariskt mästerverk.

Kvällen middag är inlägg nr 2 i vår dumplingsbildresurs:

Beijing8 har dumpling take-away som man kan värma själv. De klarar sig ca 4 dagar i kylen enligt den lilla lappen man får med. När jag lyfte frågan om att frysa dem så fick jag svaret att man kan få köpa frysta att ha hemma. De rekommenderar dock att man tinar dem i kylen vilket gör det lite krångligare.

De är dyrare än de man köper på asienlivs. 65 kr för 10 st. Vilket är mitt största klagomål; varför har de en deal med 10 st? För mycket för en portion,för lite för 2. Sås ingår inte. Deras laxdumpling kan jag vara utan,nästa gång ska jag be om fler ankdumplings.

Nåväl. Det brukar heta ”work hard, play hard”. Det är dags att tala om det som är viktigt i livet. Cocktails.

Jag har länge tagit omvägar kring torr vermouth. Det har varit min bestämda uppfattning att det inte är gott. Jag hade inte helt rätt i den frågan.

Den trojanska hästen heter Martinez. Jag har de senaste månaderna druckit inte 1 utan 2 stycken Martinez MED TORR VERMOUTH!

Vanligtvis görs den men söt vermouth, men man kan beställa med torr. Vilket sällskapet gjorde. Och jag hakade på. Funkade fint.

5 cl gin

2 cl torr vermouth

0,5 cl maraschino

1 stänk angostura,citron twist

Denna drink ska röras med massor av is.

Vilket ledde mig till ”Brooklyn”.  Amer picon är knepigt att få tag på i Sverige och det blir inte samma sak utan tyvärr. Detta är inte min favorit. Vill jag ha bourbon med mycket sött dricker jag min Manhattan.

5 cl rye eller bourbon

2 cl torr vermouth

0,5 cl maraschino

0,5 cl amer pico (eller angostura aromatic enligt fler recept)

Ingredienserna röres med massor av is. Sila ner i glas.

Sist men inte minst. Jag har inte druckit någon på säkert 10 år så det var dags. En ”drajja”

En dry martini är klassisk. Den omges verkligen med en aura av glamour. Den jag gjorde är ”Martha Stewart-style”. Att man ska behöva specificera att martinin ska vara på gin är löjligt.

5 cl iskall gin

1 cl torr vermouth

1 oliv

1 rejäl rosmarinkvist

Ingredienserna röres med massor av is. En rejäl rosmarinkvist(eller två små) träs i hålet på oliven. Ner med oliven i glaset. Sila på martinin.

Alas, dry martinin är inte för mig.  Det roligast är oliven i botten.

Detta till trots kommer jag nog i framtiden inte vara lika ovillig att prova drinkar med torr vermouth. Det är bra att utvärdera sina åsikter ibland. Saker och ting ändras.

-Suss

 

3 reaktioner på ”Nu vänder vi blad/ en aura av torr vermouth

  1. Jag kan bara utbrista i ett ”äntligen” och ska genast prova de två recepten. Drajjan håller jag mig till mitt eget recept, 4 cl gin, 2 cl vermouth och TRE oliver!!

  2. Jag tror Martinez med torr vermouth kan bli årets Boulevardier med nardini bitter. If that made sense to anyone. Det enda jag vill lägga till är ett litet cocktailbär som liksom ligger och släpper ifrån sig sötma på botten.
    Angående dumplings: Det här med fiskdumplings, har vi någonsin ätit några bra, egentligen? Har man tur hittar man en bra räkdumpling, men det är verkligen hit or miss.

    1. Inga bra fiskdumplings än så länge. Men jag äter vidare. Åt en bra räkgyoza i östermalmshallarn. Eftersom jag tänkt göra egna dumplings snart så kanske jag kan göra något åt saken. Hoppet är det sista som lämnar människan…

Lämna en kommentar